Translate

fredag 26 februari 2010

Snöskottning..... OF DOOM!

Hejsan.

Idag började dagen med att jag vaknade av en viss liten madame som hade lyckats Slita loss högallret från burgallret. Klockan var då nio, halv tio så jag bestämde mig för att kliva upp och låta Terje sova vidare. Jag hann både äta frukost, spela Happy Pets och surfa runt lite innan jag  väckte Terje med att lyfta upp en kanin på sängen.

Efter ett tag tänkte jag städa åt kaninern, men ville fylla på mat först. Så jag gick ut och fick syn på denna enorma snösamling i trappen ned till källarförrådet. Att notera, är att vi inte har någon snöskyffel. Så när jag såg att det var ungefär 2.5 meter snö i mitten av trappen kom tanken "Yippie....". Men istället för att hämta något redskap, tänkte jag att jag bara kunde sparka bort snön på vägen ned.

Sagt och gjort... Problemet var bara det att det redan var ganska mycket snö där nede och när jag väl kom ned, lyckades jag inte få upp dörren. Den satt fast som bergen! Jag kunde inte ens rubba den! 

Prövade med att försöka ta bort snö med händerna och när jag kommit ned en bit, provade jag igen..... Nä! Lite lätt besviken och irriterad försökte jag gå upp igen. Plaff! Så halkade jag i snön och föll pladask med huvudet före ned i snön. Jäklar vad kallt!!! Då jag rest mig upp, lyckats få bort den mesta snön, gått in och lämnat kaninmatburk och satt på mig jacka med två olika vantar gick jag med beslutsamhet ut igen. Snön skulle f*n bort!

Jag gick till andra sidan av huset för att leta efter något slags redskap att skotta med. Där hittade jag denna lilla pryl. En snöskyffel för barn... men mer för dvärgar. Det ser mer ut som en leksak än en pryl man verkligen kan skotta snö med. Men det var iaf något att använda. Så jag gick tillbaka och funderade vart jag skulle börja.

Jag mojade, hackade, skottade och slängde snö så det for om det. Till slut började jag få fram trappsteg efter trappsteg och slängde upp snö efter snö, snöklump efter snöklump. Och efter mycket om och men fanns där en trapp och ett nästan bart golv framför dörren. Jag fick upp den! Jag skottade ju inte upp all snö med denna pyttlilla skyffel, för då hade jag hållt på än.

Men jag fick fram en stig nedför trappen iaf. Så det är snöväggar på bådasidorna av trappen. Men nu kommer jag iaf in i förrådet utan problem att få upp dörren, plus utan att vara orolig att halka när som helst och få snö i de öppningar i kläderna som finns eller slå ihjäl mig :P.

Hade en ide om att man kanske kunde jämna till snön på sidorna något och kanske göra hål och ställa in värmeljus. Det skulle bli väldigt mysigt på kvällen då ^^. Men vad har det för nytta egentligen? Så jag struntade i det.

Trappen som blev synlig. Ni kan ana hur det såg ur innan jag började. :P

Bara en bild jag tyckte blev snygg. visar vyn nedifrån dörren.

Vy innifrån förrådet.

En bild med fina vinklar innifrån förrådet.

När jag var färdig med det så föreslog Terje att jag kunde ta trappen på en gång. Så fort det snöar mycket, blåser det snö framför våran dörr och bildar som en snödriva nedanför trappen. Vilket gör det rätt jobbigt att ta sig ut. Men precis bredvid trappen har allt snöande bildat en ca 1.5 meter hög driva, så jag skottade upp all snö på den och sen gjorde ett litet hål i den som kaninerna kan leka med sen när vi går ut. De tycker om att gräva, speciellt Mina så hon kommer nog att uppskatta den. ^^

Våran ytterdörr med tillhörande snödriva och dvärgleksak nedstucken i den.

Den lilla "snögrottan", eller blivande. :P

Då var allt skottat och jag kunde gå in, städa åt kaninerna och mysa en stund med att skala räkor och äta dem med majonäs. Gud vad gott det är med räkor! Man äter färska räkor allt för sällan, men det är ju också oftast rätt så dyrt.. Så det är väl förståeligt. Efter det ned till Storo och handla lite.

Så nu sitter man äntligen ned efter att ha åkt ned till Storo och inhandlat helgott och en kaninseler till Mina.. hade velat börja med selträning snart.. men selen var tyvärr för liten :( så får åka ned och byta den imorgon.. Idag orkar jag nog inte.

Att tillägga fick jag igår ett mail av min kära pappa. Har tänkt på honom en del på sistonde. Senast vi talades vid via telefon var nog i julas, så det var ett tag sedan. Skönt att veta att han och min bror mår bra. han skickade också denna länk till en låt på youtube. "Jag tänker på dig när jag hör den", skrev han... Vilket jag blev väldigt rörd av. Jga kände då hur mycket jag saknar min pappa... Hoppas att jag kan träffa honom snart.

http://www.youtube.com/watch?v=Ew7D7r_9udM

Nu blir det nog slappa och äta godis resten av dagen. Förhoppningsvis kan jag prata med Idag igen. Men vi får se. Tills vidare önskar jag en trevlig kväll!

Sees!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar