Translate

tisdag 23 februari 2010

Blötdjur med insikter. Del 1.

I love you mother av Ultradragon på Deviantart.com

  Godkväll.

Idag har jag varit nyttig. Jag bestämde mig rätt tidigt att jag skulle åka och simma idag. Även om jag inte har så mycket pengar, så kände jag att jag ville simma. Det bara drog i mig. Det kan ha att göra med min nyfunna motivation att komma i form snabbt som jag fick igår. Jag brukar få stunder ibland då jag bara tänker att "Nu jävlar annama ska det bli åka av!". Jag tänkte att det inte är så svårt att komma i form snabbt om man bara bestämmer sig för det och tänkte på min sunda och fina mathållning jag tänkte försöka börja med.

"Frukt och grönsaker, massor av fibrer", "det kan väl inte vara så svårt att äta frukt, det är bara att tugga och svälja". Så imorse började jag dagen med en skål havregrynsgröt och en kopp te, så tog jag ett äpple och tänkte "Ok, nu tametusan"... men jag tog en tugga, började tugga och höll på att spy. Så jag fick spotta ut det... Moloket tog jag en banan istället, för det vet jag att jag kan äta.

För de som inte vet har jag haft enorma svårigheter med att äta frukt, grönsaker och bär sedan jag var liten. Och i lågstadiet hade jag en lärare som promt tyckte att jag skulle äta ett visst antal grönsaker eller frukt på lunchen.. Jag försökte, men det resulterade i att det fastande i halsen och i värsta fall, kom upp igen.. Så jag prövade det mesta. Slänga det diskret på golvet, blanda in det i maten och ta lite. Men då jag inte lyckades och hon kom på mig, så sat hon kvar med mig sist av alla och försökte få i mig en del iaf.. När jag inte lyckades få i mig något, fick jag sitta utanför klassrummet och lyssna på klasskamraternas skratt på "Roliga timmen".

Detta har haft bestående men.. Och jag har länge undvikit att äta sånt, men nu på senare år har jag ätit mer och mer. Det första lärde jga mig själv att äta, nämligen banan. Det går utmärkt. Sen kan jag äta grönsallad, tomat, lök, ärtor, morot och bär om det är tillsamman med/ eller i något annat. Enbart grönsaken eller bäret går inte. Frukt har jag inte kommit långt med.. jag klarar av några tuggor av äpplet, päronet, melonen, apelsinklyftan.. men där går gränsen. Efter det får jag kväljningar och måste spotta ut eller sluta äta.

Detta är som ni förstår något väldigt jobbigt känslomässigt, eftersom de flesta idag äter frukt och grönt som det vore ingenting.. Och det är väldigt ovanligt med en person som inte äter det.. Och eftersom det är enligt dietister, hälsorådgivare och läkare en viktig del för att hålla sig frisk stressar det upp mig oerhört ibland. Jag har ju försökt få i mig vitaminer och sånt på annat håll, vilket har funkat rätt bra.. Men det är ju inte samma sak, så jag kämpar vidare.

1 kommentar:

  1. Ååååh, simma! Do want! :D

    Nu när min hårfärg är mindre känslig mot bevattning skulle jag också vilja börja simma mer regelbundet. Visst är det typiskt att jag inte har råd? Förstår inte varför ska det kosta multum att plaska runt lite i en vattenpöl :(

    Och angående mathållning. Det finns en kontroversiell mathållning som kallas LCHF som jag tror skulle passa dig. Man äter mest fett och kött och ytterst sparsamt med grönsaker. Tanken är att man ska bli mätt på mindre. Den är dock mest avsedd för överviktiga och diabetiker och är väldigt, väldigt omstridd och har nästan sektiga anhängare, men tydligen ska den funka. En annan nackdel är att kött är dyrt :(

    SvaraRadera