Translate

lördag 23 januari 2010

Sångambitioner.

With Love av Alephunky på Deviantart.com

Vid 10-tiden  åkte jag till Kolbtn för att sjunga för dirigenten för Ensemblet Trylleflöytene. En kvinnlig kör med en ålder på 16-40.

jag har kollat lite på olika körer och för någon vecka sedan så skickade jag mail ang. intresseanmälan till några olika. Det var denna som svarade först och den fastnade jag för då de fokuserar på andningsteknik, sångteknik och röstanvändning. Detta är just det jag vill öva mer på, så jag kontaktade Liv T. nu i veckan och fick en tid idag. 

På vägen till där vi skulle vara småpratade vi så hon fick reda på min livssituation och min sånghistoria. Hon var väldigt trevlig, så jag var inte för nervös.

Vi höll till i hennes hem idag, men de brukar tydligen växla mellan hennes hem och ett konferenshus i Kolbtn. Det var ett gammalt, fint hus med figurer gjutna på väggarna och toaletten luktade lite som en toalett i en kyrka. Hon hade ett stort rum med ett piano, en stor matta att stå på, stolar och ett trumset. 

Jag hade ingen aning hur detta skulle gå till, men det var inte svårare än att hon satt vid pianot och spelade uppsjugningsövningar. Så skulle jag gå så högt, respektive låg jag kunde. Det gick väldigt bra.

  • Jag blev väldigt nervös när hon sa att jag borde:
  1. Lära mig spela piano
  2. Ta sånglektioner och
  3. Lära mig läsa noter.

Så jag frågade om detta innebar att jag inte fick vara med i kören, men hon sa att jag självklart fick vara det! Jag har ibland inte så högt självförtroende ang min röst så jag hjärtat skuttade till när hon sa att jag är speciellt materiel och att jag borde ha utvecklat mig tidigare (Vilket jag hade hoppats på innan jag började gymnasiet.),  samt att jag skulle kunna få stipendie! Har alltid vetat att stipendier är svåra att få.. så aldrig skulle jag kunna tro att jag har sådan talang!

Kören över på onsdagar kl 19 och det kommer att kosta 2000 NoK i året, vilket är rätt billigt. De försöker hålla kostnaden nere och har lyckats med det tack vare att de säljer kakburkar och håller konserter. Hon uppmadade mig att inte ge upp när jag börjar, för att jag kommer att få en bunt med notblad att läsa. Samt att hon sa att de har kriterie att de i kören ska ta 3 st sångtimmar i veckan för att de i kören ska förstå hur de arbetar med pustteknik o.s.v, men att jag inte behövde tänka på det förrän jag har ekonomi till det. =Väldigt skönt.

Så nu ska jag börja i kör! Och som 1:a Sopran dessutom! Äntligen känns det som att jag är på väg någonstans! Och äntligen kommer jag att lära känna folk medan jag gör något jag tycker är roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar