Translate

tisdag 12 januari 2010

Intervjudag.


Hej!

Igår försökte jag få Mina och Lucy att göra upp.. Men det slutade med att Mina smet upp på sin bur och satt skakandes.. Så fort Lucy kom åt, så bet hon Mina och jagade henne... Medan Mina inte gjorde ett dugg förutom att springa.. jag tycker att Lucy borde ha fattat att Mina inte är något hot efter 3-4 gångers jagande runt golvet, men tydligen inte. Så till slut höll jag i Mina så Lucy skulle få nosa på henne och kanske fatta att honinte gjorde något.. Vilket resulterade i att Lucy anföll och bet ett hack i mitt finger!

Det fick hon höra ska ni veta! Och det såg ut som hon skämdes också... Hoppas att det inte tar allt för lång tid innan de vänjer sig till varandra. :S

Jag har ganska nyligen kommit hem från intervjun på NSB. En intervju som varade i 2½ timma! Aldrig har jag varit med om något liknande. Men det var en gruppintervju först och det kom ca 8 st för att bli intervjuade. Det började med presentation av rekryteraren och de andra som var där från NSB, samt vilka avdelningar de tillhörde. Sen blev det en powerpointpresentation med genomgång av all praktisk info. Så som: Målen för NSB, vad NSB är för något, jobbtider/vilkor, bonusar, hur utbildningen ser ut och varje steg.

Det låter väldigt bra. Man har som konduktör åtta lediga dagar i månaden och man går enligt schema där man jobbar varannan helg. Det är vanligt med nätter och det är oftast två nattpass efter varandra. Man får egen uniform och egen utrustning, samt att man får erbjudande på att köpa en "personalbiljett", vilket ger en lägre biljettpriser och lättare tillgång på tåg. 

Nästa steg tog en annan av de från NSB. Då fick vi går upp och berätta lite om oss själva i ca 2 minuter. det var väldigt intressant, då det fanns några jag fastnade för bland de sökande. Camille, som har egen häst och hette Halvorsen. Väldigt trevligt efternamn! Sen var det en som påminde väldigt om min väninna Minna. Samma röda hår, hade gått översättarprogram och som både stickar, virkar och pysslar. Sen fick vi berätta varför vi skulle passa för tjänsten på engelska :P

Efter det blev det grupparbete, där vi i grupper skulle lösa en uppgift som handlade om en situation på ett tåg, då mycket av konduktörsarbetet går ut på att samarbeta med andra. Vi fick sju minuter på oss. Vi valde först en som skulle framföra svaret, det var också en del av det. Det blev jag, då jag tog komando rätt snabbt :P och till sist blev det individuella intervjuer.

Jag fick visa mina betyg, referenser och CV, för att sen svara på en bunt frågor. Som: Vad är service för dig? Vad är en konduktör för dig? Om du skulle beskriva dig med 6 adjektiv, vad skulle det vara? Vad skulle vara svårast för dig med att börja arbeta här? o.s.v.. Så jag babblade på och berättade om situationer jag varit med om och rätt vad det var hade jag svarat på frogor han inte ens ställt än.

Jag kände mig rätt asvlappnad tills det blev dags för referenserna.. Jag har haft 4 sommarjobb allt som allt, varav två varade i ca en månad och är några år sedan, det ena stället finns inte längre. Ett som jag jobbade på max 14 dagar och som dessutom bytt ägare sedan dess och ett där butikschefen inte ville vara referens till mig. Idiotchefen på Systembolaget i Öregrund! :(

Så jag kände mig uppgiven när jag förklarade det och sa att det blir svårt för mig att skaffa fram fler.. Den enda jag har fått tag i är min musiklärare från gymnasiet... Han verkade förstå att jag gjort så gott jag kunnat, vilket var en lättnad... men det vore trist att bomma på en sådan grej. Och eftersom resten har känts fint.. Vilket det gjorde med Accessorize med, så är jag uppgiven redan nu... Men jag tror att han förstår hur mycket jag vill ha det där jobbet nu.. Nämnde det en del gånger under intervjun.. Lät som att jag ska få svar redan idag.. så nu kan jag bara vänta och se...

På vägen hem kände jag mig oerhört trött.. och det är jag fortfarande.. men har iaf fått i mig lite mat, lyssnar på musik och har släppt ut kaninerna. Nu slutar Terje snart också, så det är rätt positivt...

Vänta och se var det ja... Vänta och se....

1 kommentar: