Translate

onsdag 13 januari 2010

Hopp och drömmar.

Fame ambigram av piggyboy på Deviantart.com

Natten till idag sov jag lite dåligt. Mina levde rövare som vanligt, men det löste sig när Terje lade en filt över hennes bur. Kaninerna har i övrigt varit aktiva idag och turats om att vara ute.. men Lucy är fortfarande aggro som på för mycket hormoner och Mina har skälvt som en liten hund i vinterkyla.. Jag är nyfiken att se hur lång tid det kommer att ta innan hon äntligen lugnar ned sig och förstår att hon är trygg här, att vi inte är så farliga som hon tror.

Sov fram till kl 8 som ca.. Sen stack Terje till jobbet och jag beslöt mig för att hålla mig vaken. Det har blivit lite av allt möjligt idag. Jag har städat, lagat smoothie :d *mums*, spelat Conan, tittat på saker på www.icefilms.info, spelat gitarr och sjungit en del.

Märks att jag varit sjuk och fortfarande är lite småsjuk för sångrösten är inte det den borde. Jag började dagen med att titta på första avsnittet till årets "American Idol". Alltid lika roligt att se vad för konstiga människor som söker.. så satt jag och drömde mig bort till sångutbildning och framgång.. Mitt framträdande i Idol förra året blev ju inte riktigt vad jag hade hoppats..

jag satt och lyssnade på de jag tyckte var duktiga och kände sångtekniken och avundades klangen i rösterna.. vill bli bättre på sångteknik. Jag vet i teorin hur man sjunger med rätt teknik.. Men att tillämpa det i sången är en helt annan femma. 

Jag har ju sjungit i hela mitt liv och aldrig tagit några sånglektioner eller varit med i någon kör förutom i mellanstdiet någon gång.. men den varade bara i två terminer. men alltid har jag haft stort intresse för musik och framför allt sång. Redan i 3:e klass minns jag hur min lärare sa till mig att jag var duktig på att sjunga.. Då sjöng solo för första gången för ca 200 personer i luciatåget. Jag har också alltid fått höra att jag är duktig på att sjunga., Jag har alltid haft rätt lätt för att förbättra min röst på egen hand och kunnat nå de mål jag velat. Då jag lyssnat på stämmor som inspirerat mig och "känt" hur de sjunger i halsen medans jag lyssnar.

Men just nu känns det som att jag nått någon slags gräns.. jag är för distraherad för att verkligen leva mig in i det jag sjunger och jag får inte riktigt till den tekniken jag vill.. Vilket gör mig lite uppgiven och nere.. Sång är verkligen nåt jag vill hålla på med, men är svårt att vidareutveckla mig eftersom jag inte har någon speciell notlära att prata om. Men jag har hittat en musikskola här i Oslo som har kurser för notlära, både för nybörjare och för mer avancerade. Det är mitt hopp just nu... Även om det är det lilla problemet fortfarande att jag inte har någon inkomst, så hur jag ska få råd med det vet jag inte. Som tur är har Terje sagt att han vill hjälpa mig med en annan sak som kan hjälpa; nämligen att börja i kör!

Jag har suttit och kollat på körer idag och skrivit mail til några stycken. Så förhoppningsvis får jag mer info och kan bestämma mig för en.

En sångkarriär drömmer nog många om.. och för  många  stannar det också där: som en dröm.. Jag är lite rädd att fastna där, men hoppet om förbättring och att det ska bli något av det finns väldigt starkt hos mig. Ibland dyker det upp , och med det en motivation... , och en frustration..om att jag sitter där jag sitter och inte kan ta mig vidare. redan när jag sökte till Idol och träffade mamma efteråt så sa hon att hon var glad över att jag fått den chans hon aldrig fick.. Och visst fick jag lite uppmärksamhet, men nu efteråt skäms jag mest och tycker att jag gjorde dåligt ifrån mig. 

Får väl bara försöka göra mitt bästa och se om det tar mig någonstans, man kan väl inte göra så mycket mer. Men just NU kan jag inte göra så mycket. Så nu säger jag

GODNATT.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar