Translate

lördag 30 januari 2010

Besök på Tekniska Museet.

Ovanför är en av de finaste gamla bilarna som fanns på museet -
tycker jag iaf. (Kanske för en viss person framför;) )

Idag har vi gjort något ovanligt. Vi har varit på utflykt! Terje föreslog att vi skulle dit eftersom det inte ligger så långt bort. Så vi tog trikken tre stationer till Kjelås så var vi där. Det är en lite blandning mellan museum och Tom Titts Experiment. Med fina saker att titta på samtidigt som det fins saker att leka med och prova.

En av de första sakerna vi tittade på var min favoritutställning. Den visade nämligen upp ljudinspelningsapparater.. från de allra första med aluminiumfolie, till grammofoner, bärbara ljudapparater, syntar, jukeboxar och allmänna instrument. Ett av de mest fascinerande var ett instrument jag aldrig sett förut, nämligen en Theremin. Den består av en låda med två antenner i metall och reagerar på statisk elektricitet. Och det enda man gör när man spelar är att röra händerna fram och tillbaka från antennerna för att bestämma volym och ton. Ganska häftigt... Men VÄLDIGT svårt! De hade en i ett rum så man fick prova.

Här är en liten film så ni får se... Även om hon är riktigt skicklig: http://www.youtube.com/watch?v=mmleMRCA-bA

En av de roligaste lekgrejerna fanns på kroppsavdelningen. Där hade de ett bord, med en kula på mitten och pannband för två personer. På pannabanden satt det tre st detektorer som registrerade alpha och beta vågor från hjärnan. Tanken var att den som slappnade av mest kunde föra över bollen till den andres sida, och den som lyckades med det, vann. Första gången vann jag.. men andra gången vann Terje.. men det var efter vi bytt sida.. Och det verkade som att ena sidan var lite svårare än andra... Så jag tror det var lite ojämnt båda gångerna..

Sen hade de en sådan sak som registrerar reaktionsförmåga.. Den såg ut som ett X med knappar lite varstans.. Tanken med den är att man på 30 sekunder ska trycka på så många knappar som lyser som man kan. Jag fick 24, medan Terje fick 39.. som mest..

Vi spenderade tre timmar där och det var väldigt kul att se på alla gamla saker och läsa om gamla metoder som användes förr i tiden. På sjukhus/hälsoavdelningen fanns det alla möjliga pryttlar, samt konserverade delar av människokroppen i burkar.. Skottsår, hela foster i livmoder med muskelvävnad runtomkring, hjärnhalvor och en kraniumbit med en kvivegg genom.. Det var nog det äckligaste, men mest fascinerande att se på.

Jag tänkte låta bilderna tala för resten av inlägget, så varsågoda!


De hade massor av gamla masikner av olika slag, med sådana skyltar som denna på....

Step into my office, please ;)


I en monter hade de en del smågrejer, så som ett stöttebälte i mässing som användes i den sltliga fasen av graviditeten för att stödja bäckenbenet. Aj, vad den måste ha känts.. Vilken tur att vetenskapen utvecklas :P. Denna lilla sko stod också där, men den vet jag inte vad den har använts till... Fick mig bara att tänka en stund på det barn som kan ha använt den..

 
På järnbrukavdelningen hade de denna vackra fjäril i järn..


Riktigt häftig racer!


Detta är en gammal polisbil de använde förr i tiden.


Jag och Terje blev fotade av en snäll herre i en robust järntruck <3


Och här är en av de första brandredskapen, en pumpbil!


På återvinningsavdelningen hittade vi denna någon komprimerade bil, för den som vill resa kompakt... Blinkers fortfarande fungerande! :P


Till sist denna gamla moped, Tempo Lett ftw!

Så efter ett mycket roligt besök, drog vi hemåt vid ca 17.20. Efter vi kommit hem har vi slappat och tittat på Fringe. Nu sitter Terje och spelar Conan, medan jag skrivit detta... Vet inte riktigt vad jag vill hitta på.. men till er säger jag iaf;

Godnatt alla och ha en fortsatt trevlig Lördagkväll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar