Translate

tisdag 2 mars 2010

Jobsökeri och livet.


Hejsan.

Igår gick det ganska segt. Jag vaknade vid 11-tiden.. Men kände mig rätt borta ändå. Lustigt hur mycket sömn man behöver bara av en liten förkylning :P. Jag har sovit otroligt mycket under denna lilla snuva och kanppt orkat något. Bara att gå ned till Storo gjorde att jag tappade orken, så jag fick ta bussen upp, medan Terje gick hem. Vi hade möts på Rimi och handlat lite mat.

Annars städade jag och fick hit min stationära dator igår. Gud vad skönt! Jag har ju lite olika spel och program på den som jag inte haft åtkomligt på laptopen. Och nu kan jag äntligen spela Conan igen! På riktigt! Med bra grafik! Jag satt och riktigt mööös när jag fått igång internet, patchat klart och loggat in igår.

Nu kanske man blir lite mer aktiv igen och kan göra sitt jobb som guildofficer :P Har inte spelat så mycket på sistonde... På kvällen igår upptäckte jag något roligt. Pappa har tydligen Facebook! Det trodde jag inte. Så jag lade till honom och fick chatta med både honom och min halvsyster Jenny som är sex år. Hon är duktig på att skriva, även om hon inte använde mellanslag! :)

Så nu skulle han kolla upp skype och förmodligen får jag prata med honom på fredag igen. Det ser jag fram emot.

Natten till idag sov jag halvoroligt.. Kan ha att göra med att jag skulle på jobbintervju för ett sommarjobb jag hört lite dåligt om och t.o.m blivit avrådd att söka. Hela morgonen var jag en stim av känslor. Oro, stress, frustration och fundersamhet.. Men bestämde mig för att åka ändå.. Det kan ju inte bli mer än fel, eller att man får avslag.

Det har varit soligt och fint hela dagen. Det märks verkligen att våren är på väg nu. Snön är borta från vägarna och istapparna syns lite varstans. Jag kände av min frånvaro av solljus när jag kom ut och fick ont i ögonen av att det var så ljust. Men man brukar ju vänja sig ganska fort. Mitt månadskort gick ut häromdagen och hela vägen ned satt jag och spänt tittade på de som klev på och hoppades att det inte skulle komma någon biljettkontrollant. Terje hade sagt att vi skulle köpa ett nytt imorgon..

Jag lyckades ta mig ned utan problem och kom fram till reasturangen DS Louise där intervjun skulle hållas. Det var verkligen en mysig restaurang med gamla båtrep, segel och gamla båttillbehör som verkligen skapade en mysig stämning. Det var tre personer där när jag kom och jag vågade knappt titta på dem.

Intervjun var kort och koncis. Chefen för restaurangen var där för att kolla att intervjun som hölls av personalansvarige gick rätt till. Personalansvarige förklarade att de hade många att intervua och hade därför bestämt att ta de i grupper. Vi var åtta stycken där. Så började hon berätta.'

Läkter'n är en restaurangbåt som förmodligen är Norges största. Med ca 1300 sittplatser och två barer är det en stor verksamhet. Båten är uppdelad i sektioner, som bar, lounge och restaurang. Alla med lite olika miljö och tempo. Läkter'n ingår i ett koncept av restauranger som driv av samma toppchef. Så som Café Sorgfågeln, D/S Louise, Olivia och några till. Och de är så sammansvetsade att de brukar låna personal av varandra.

Läkter'n har 60 anställda servitörer som var och en har 20 sittplatser var att ha hand om. Det är fyra bord var och alla har en egen kassa med egna dricks att se över. Lönen är 100 kronor i timmen, vilket är ganska lågt här.. men pengar är pengar och det är mycket pengar för mig!

Det som lät väldigt bra är att de både tar in folk med erfarenhet och folk utan. I restaurangbranschen är det inte lätt att komma in om man inte hållt på med det tidigare. Men har man jobbat på Läkter'n har man fått den upplärning som behövs för att lätt kunna få jobb på andra restauranger. Beroende på hur väl man gjort ifrån sig kan man dessutom eventuellt bli förföyttad till en restaurang inom konceptet. Personalansvarige hade börjat som 18-åring på Läkter'n och sen fått jobba i all restaurangerna innan hon blivit personalansvarig.

Så beroende på hur långt man vill gå, kan man komma långt. Det negativa är ju dock det att det just är en restaurang på en båt. Vädret kan man ju inte styra över och är det dåligt väder, blir det dåligt med jobb. men är det däremot fint väder kan det bli mycket jobb och man kan få in mycket pengar. Som hon uttryckte det "Det är en livsstil att jobba på Läkter'n".

Efter det fick vi till sist berätta lite om oss själva innan intervjun var slut. Pang Bom. Vi skulle få svar inom en vecka, eller rentav idag.

När jag gick därifrån var jag på bra humör och på trikk hållpaltsen träffade jag på några av dem som varit med på intervjun och utan att jag tänkte på det klev jag på... Det borde jag inte ha gjort, för strax efter blev trikken stoppad, av biljettkontrollanter! Så fick man en nota på 900 kronor, vilket är ca 1150 svenska.. Jag fick ringa Terje, som fick möta mig på Bare Jazz och för att sen gå och skaffa ett nytt månadskort. Skönt.

När vi satt där och väntade, så ringde mormor. Hon hörde att jag var ledsen och förstod varför när jag berättade vad som hänt. När man en gång chansar och en dag innan man skulle skaffa nytt dessutom, så åker man på en sådan smäll. Min karma känns väldigt obalanserad emellanåt... För den går verkligen upp och sedan NED. Hon skulle föra över lite pnegar åt mig så jag kunde betala boten själv iaf. Tack mormor!

Sen var det upp, handla, hem, laga mat och ta det lugnt. Jag har piggat på mig under kvällen. Speciellt när jag kidnappade med Mina ut i snön för första gången. Hon tyckte att det var väldigt kul och att snön var väldigt god att äta! *skratt* Förutom det har hon ju börjat boa igen. Det verkar som att så fort jag städar bort det gamla boet, så börjar hon igen. Nu har jag tagit bort huset iaf, till hennes stora förfäran. 

Här ser ni den stora halmhögen och den tomma buren :P

Det ser väldigt roligt ut nu.. Jag har lagt in badlakanet de hade som matta och hon har tagit i princip ALL halm i BÅDA burarna och bunkat ihop till en hög i ena buren... Lucy har också blivit lite smittad och ibland har man sett två kaninrumpor sticka ut ur halmen! Men jag ser det positivt, det blir lätt för mig att städa! :P

Ett glädjande besked!: Jag fick svar på direkten och jag har fått jobbet! Jag ska dit igen den 11:e mars med skattekort och få mer info. Nu saknas det bara att jag sticker ned till Skatt Öst och skaffar ett skattekort. Har inte behövt det då jag inte haft något jobb.. Sängongen pågår mellan mars-september och jag kommer att få en veckas semester. Öppningsdagen är 19 mars.

Jag är så lättad!! Detta kan vara foten innanför dörren jag behöver! Det gäller bara att jag anstränger mig till det yttersta för att lära mig saker och sätta mig in i det. Vilket jag vill.

Japp, en dag av bergochdalbaneåkande var det.. Men i slutändan blev det något bra. Nu säger jag: Godnatt! 

1 kommentar:

  1. Grattis! Tusen kramar från mormor och Lasse.
    Nu vänder det skall du se!

    SvaraRadera