Translate

onsdag 3 mars 2010

Produktiv dag.

Melting March Snow av Degenetron på Deviantart.com

Hejsan.

Idar varit en produktiv dag. Vaknade ca 10 och kände att jag hade lust att vara fin idag till kören. Så jag åt frukost framför datorn och ville ta en dusch.. Vilket jag inte kunde, vattnet var kallt! Så jag tvättade mig på de viktigaste ställena och sprutade på mig lite lukta gott innan jag klädde på mig och fixade till mig.

Vid ca 13-tiden begav jag mig nedöver. Skulle till Skatt Öst för att beställa ett nytt skattekort för 2010. Solen sken starkt och spred värme över all den vita snön. hela veckan har det varit fint väder och snön har smält bort fort. Vägarna är fria nu och istapparna hänger klara från taken.

Att ta mig ned till Skattekontoret tog inte så lång tid. Jag tog 12:ans spårvagn ned till Brugata i närheten av Oslo S och gick sedan därifrån i ca 10 minuter innan jag var framme. När jag tryckt ut en kölapp och tittat på den stora displayen som visar nummer, såg jag att det bara var 6-8 nummer före mig - Skönt! Så jag tog min blankett och fyllde i den, lagom till det var min tur.
Det hela gick väldigt fort och raskt. Jag gick fram till den positiva damen och sa:

-"Hejsan, jag ska ansöka om ett skattekort! Jag hoppas att jag fyllt i allt rätt."
-"Ok, jag behöver din bostadsadress i Sverige."
-"Jag har ingen."
-"Ok, du har ingen. Har du ID åt mig?"
-"Jajamen!", sa jag och visade fram mitt norska ID.
-"Jamen, du har redan norsk personnummer, då är det inte denna blankett du ska ha", sa hon och gick för att hämta en ny.

Hon kom strax tillbaka och visade mig formuläret.
-"Då har du inte fått någon inkomst i år än?"
-"Nej."
-Då fyller du bara i ungefär hur mycket du tror att du kommer att tjäna under 2010 där, och skriver under längst ned." Gjort.

Det var det och hela gick på 20 minuter. Så jag rörde mig nedåt igen och promenerade till Storgatan där jag kollade lite i butiker och köpte mig en korv. Jag tog sedan spårvagnen up till Torshov där jag tänkte ta bussen som går ända hem. Det var en stund innan bussen gick så jag fördrev tiden med att läsa om olika filmer i en videobutik alldeles bredvid hållplatsen. När jag satt mig på bussen messade jag Terje och frågade när han slutade. Och strax efter överraskades jag av att han kom på bussen och satte sig bredvid mig. Dagen kändes bra.

Hem, spela lite, äta laxburgare och sedan var det iväg igen. Terje köpte mig ett nytt månadskort häromdagen plus en klippremsa till tåget. Det är skönt att ha ett kort som gäller inom Oslo, då sparar jag typ 2 klipp till och från Kolbotn.
Hela kören gick bra även fast jag hade korsett på  mig. Vi började att frösöka hitta på en kreografi till den tjeckiska operan Runska.. Det hela kändes lite sisådär. Och när jag åkte hem kände jag mig lite nede..

Jag jäktade hem för att hinna prata med Ida innan hon gick och lade sig. Men hon hann logga av sekunden innan jag skulle skriva och meddela att jag var hemma.. Så nu sitter jag här och det blir antagligen lite spelande innan det äntligen är sängdags. Känns att man hållt igån idag..
Ja, då ber jag er alla en GOD NATT. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar