Translate

måndag 29 mars 2010

Kaos, frustration och lättnad.

Det har nu gått två dagar sedan mitt förra inlägg och jag har hunnit gå igenom alla känslofaser som finns tror jag...

Jag har gått från glädje, till oro, börjat grubbla, till frustration, ilska och ledsamhet för att sedan allt eftersom känt lättnad för var sak som blivit löst men fortfarande varit deppig och utom mig av frustration för min nuvarande situation.

Datorn har ännu inte blivit fixad. Men vi har sakta men säkert kunnat ta bort möjliga trasiga komponenter och kortat listan med problem en efter en. Igår kollade vi om grafikkorten var trasiga. De funkade som tur var, till min stora lättnad! Och idag har vi slutligen satt in Terjes elaggregat i min dator för att kolla moderkortet, som också funkade!

Alltså är det mitt elaggregat som tackat för sig, vilket är en enorm lättnad på både mitt samvete och för Terjes plånbok. För ett elagg är inte särskilt dyrt. :)

Vädret har dock inte beslutat sig för att bli bättre och det har fortsatt växla vilt mellan sol, regn och mulet väder. Idag har det till och med snöat! igen! Bara för att klarna upp efter ca 10-15 minuter och låta solen titta fram. Men enligt yr.no så går vi mot varmare tider och nästa vecka skulle det ligga mellan 6-8 grader. Så snart, snart blir det jobba av!

Det är lite intressant att ringa till Lektern varje dag och se vem som svarar. Beroende på vem som svarar så får man beskedet i lite olika varianter. Lindi (personalansvarige) och en kille som är vaktansvarig brukar säga "Du kan/får ta fri idag".. Vilket gör mig lite smått kluven. Jag vet att det betyder att det inte blir något jobb.. Men när de uttrycker det så, så låter det som att det finns jobb att göra. Och jag vill ju jobba! Men när andra svarar så säger de "Vi har inte öppnat idag, så det blir inget jobb."

När de säger det på det viset kan jag verkligen acceptera att, nej det blir inget jobb idag. Men en bra grej är att de ska ha vinkurs nu i veckan. Antagligen en liten kurs i hur man serverar vin och kanske en liten vinprovning. Det ska bli kul, för det var ju sommaren för två år sedan jag var på vinprovning sist inom Systembolaget.

Utöver det så har jag på onsdag faktiskt blivit bjuden på fest! Av tjejen jag träffade på tåget till kören en dag. Det ska vara maskeradfest i Moss.. Jag vill gärna åka, men som det ser ut kommer det att bli ganska bra väder på torsdag och då blir det eventuellt jobb!! :D Så jag har inte bestämt mig om hur jag ska göra..

Vi får väl se imorgon om jag bestämt mig. Idag har också jag och Terje haft en riktigt mysig dag. Vi har tagit promenad till expert för att kolla hans laptop som fantastiskt nog fungerade. Ja, allt förutom skärmen så klart. Men det var skönt. Efter det åt vi buffé på Peppes Pizza. De hade ett erbjudande på "ät så mycket du vill för 99:-". Ganska god pizza faktiskt, men mätt blev man. :P

Efter det har det varit mys och trevligt teamwork med matlagning, städning och datamekande. Det har känts väldigt bra idag helt enkelt. Bra som omväxling till igår då jag mådde så dåligt så jag inte visste vart jag skulle ta vägen.. Jag fick gå ut  på kvällen till skolgården här i närheten där jag satte mig på en gunga i mörkret och bara grät och bad till den högre makten att detta oturståg ska vända snart.

Det är inte ofta jag ber.. Men  igår var en av de gångerna. Jag är inte så insatt i någon religion, jag tror inte på en bestämd gud. Men jag vet att det finns en högre makt som bestämmer och som prövar en i livets alla skeden. Allt händer av en mening.. Även om man inte alltid kan förstå varför en del saker behöver hända.

Som just nu. Jag tycker inte jag har gjort något som jag förtjänar att straffas för. Jag har ansträngt mig till 100 att få ett jobb.. Jag har försökt att spendera mina pengar vist, har gjort det som förväntats av mig i hemmet.. inte varit elak mot något/någon eller varit speciellt girig. Men ändå kändes det som att jag straffades för något när datorerna gick sönder och vädret vägrar att ge sig...

I slutändan handlar det nog om balans, att allt nog löser sig.. Men vissa stunder kan det kännas svårt att se framöver och tro, knappt hoppas på att det kommer något bra. Man får nog bara hålla ut helt enkelt. Vänta och se vad framtiden bär i sitt sköte.. Det är något jag måste göra iaf.. det och att låta bli att stressa.

Tack och hej, leverpastej.

1 kommentar:

  1. Hej gumman, bra att vissa saker verkar ordna upp sig. Livet är ju en berg-och-dalbana och ibland är allt verkligen bara skit och jobbigt. Jag är jätteglad för din skull att du fått ett jobb och hoppas att du får börja servera norrmännen snart. They'll never know what hit them :D

    Jag tycker ditt liv verkar ordna upp sig därborta. Vi var lite oroliga för dig här både jag och Stefan, men nu verkar det som om det går mot ljusare tider, både väder- och humörmässigt. Ifall det är något så är det bara att hojta till, jag är oftast online på msn om dagarna så du kan prata med mig där medan datorn och Skype krånglar :)

    Jag tycker att du är en fantastiskt modig och stark människa som tog steget och flyttade utomlands och du förtjänar all tur och lycka i världen. Du är dessutom en omtänksam och social person och jag önskar att jag kunde vara lika framåt som du är. Det här kommer att ordna sig, var så säker :)

    Massar kramar från Svealandet!

    SvaraRadera