Translate

tisdag 16 mars 2010

Studievägledning och planering.

Kalculus av tmfkasueshm på Deviantart.com

Hejsan. Har varit hemma i ca 45 minuter nu efter att ha varit ute sedan klockan 11 idag igen. Blev hänvisad till att komma på studievägledning idag istället så jag begav mig iväg i god  tid så att jag var framme strax innan 12 och hamnade som andra person att gå in till personen i fråga.

Han tittade på mina betyg från gymnasiet och kom ganska snabbt med frågan om jag hade matte B.. Vår mattelärare var sjuk i ca två veckor efter kursstart och jag fick G på matte A, så jag bslutade mig för att ta bort den kursen. Vilket jag fick och gick bra då det inte påverkade mitt program och slutpoängen i programmet.

Där sket det sig. Tydligen som räknas Matte A + Matte B som vanliga matematiken här i Norge och alla svenskar behöver ha de kurserna för att ha generell studiekompetens i Norge.. Osäkert men hoppfullt sa han att jag eventuellt kunde komma in på en estetisk utbildning om de hade släppt på kraven lite sen förra året, men att han var väldigt osäker och behövde kolla upp det.. Så jag måste antingen åka till Sverige och läsa Matte B eller via vuxenutbildning eller privatistskola läsa den generella mattekursen här.

Moloken och lite uppgiven gick jag därifrån. Trikkresan som känts så hoppfull, positiv och kul på vägen dit kändes absolut inte lika bra på vägen mot centrum igen.. Men försökte se det positivt. Jag har fortfarande gott om tid, allt behöver inte hända på en gång..

När jag klivit av så gick jag in i  Din Sko butiken som låg i närheten av Stortorget. Hade sett att de haft väldigt häftiga nyheter och hade lust att gå in för att titta och klämma lite. Efter att jag gått förbi alla högklackade nyheter, fick jag syn på de fina sommarskorna i tyg som kommit. De var inte alltför dyra och jag behöver ett par bekväma och luftiga skor till i sommar. Det kändes väldigt ljust och glädjande att planera inför "mitt jobb".

Det ena ledde till det andra och jag spenderade någon timme att gå runt i diverse butiker för att försöka leta upp ett par passande shorts till serveringsoutfiten. Jag hittade ett par på H&M för 199 NoK som sat väldigt bra, men som var i rätt ljus denim och Lindi (personalansvarige och min chef) hade sagt att de skulle vara mörkt blåa eller svarta, samt gärna knälånga. Så jag gick vidare och tittade i andra butiker. I den sista, Bik Bok hittade jag ett par svarta shorts för 299 Nok. De satt inte jättebra, men det var de mörkaste jag hittat.

Det slutade med att jag åkte upp till Torshov och handlade lite. För jag mindes inte riktigt vilken färg t-shirtsen jag fått hade och jag har inte så jättemycket pengar.. Så shorts och skor får vänta. Till slut tog jag bussen hem och nu har jag fått prata med mamma och tagit mig några varmkorvar.

På vägen ned så ringde jag till Skatt Öst för att kolla var mitt skattekort ha tagit vägen. När jag skaffade mitt första förra året så fick jag det efter bara några dagar och nu har jag väntat i ca två veckor! Telefon först så klart, men sen kom jag till en rådgivare som tog mitt personnummer för att meddela att hon tyckte det var konstigt att det inte kommit än. Enligt hennes dator så producerades och skickades det iväg för exakt en vecka sedan. Men hon garanterade att jag antagligen skulle fått det om några dagar.

Myndigheter och viktiga papper säger jag bara. Det är inte bara i Sverige folk har problem.. Här har jag fått höra av många som åkt på att olika parter säger olika ting och skyller på varandra, vilket satt dem i en väldigt obekväm sits.... Men men, så kommer det väl alltid att vara antar jag..

Nu ska jag titta på film eller nåt, så jag kan vila mig en stund. Blev väldigt trött efter mitt äventyr :P

Ha det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar