Translate

måndag 15 mars 2010

Helg och start på veckan del 2.

Be a Hero, 3 times a year av hellboundlam på Deviantart.com

Idag har varit en aktiv dag. Jag vaknade kl 08.20 ca och hittade en tom plats bredvid mig i sängen. Jag blev nästan panikslagen och funderade på hur mycket klockan var egentligen och om Terje redan hunnit sticka. Jag skulle vara på Högskolan klockan 12. Men strax efter kom Terje in från duschen och lättad lade jag mig ned igen. jag var mer eller mindre sovande medan jag pratade med Terje, men vaknade till lagom till han drog. 

Jag sov en stund till och vaknade av alarmet jag ställt klockan 09.30. Det var svårt att komma ur sängen, men masade mig upp till slut. Ville ju inte komma sent till studievägledningen! Jag kände mig lätt stressad med tanke på att studievägledningen var mellan klockan 12-15 och jag skulle vara på Blodbanken klockan 13.30 för att registrera mig som blodgivare. Strax efter 11 stack jag hemifrån, satten mig i godan ro på trikk nr 12 och kom sedan på när jag nästan var vid Aaker Brygge att jag satt på fel nummer. Så jag fick kliva av och det slutade med att jag promenerade till Högskolan därifrån.

Stressad, spänd och med andan i halsen kom jag fram och fick reda på att -"Nej, det är ingen studievägledning idag. Den är imorgon!". Irriterad och uppgiven kände jag då en frustration över att kommunikationen måste vara dålig där, eftersom jag noggrant noterat att det skulle vara idag! Men men, det var bara för mig att svälja och sticka vidare.. Jag funderade på vad jag skulle hitta på... Och bestämde mig för att strosa runt fram till dess att jag skulle röra mig mot Ullevål Sjukhus. Så det blev lite förnstershoppande innan jag tog trikk nummer 17 till Ullevål sjukhus och kom fram i god tid till mitt möte.

Väl framme sa jag till i receptionen där jag fick ett kuvär med lite information och blev hänvisad till en blankett jag skulle fylla i. Allting var bekant och jag visste i princip alla frågor som stod på blanketten... Kryss för nej i alla rutor utom en och - lämna in. Inom några minuter kom en trevlig sjuksköterska och ropade upp mig. Vi gick in i ett rum, hon tog blodtryck som låg på 80/120 (normal nivå, skönt då blodtrycket varit lågt senast jag fick det kollat) och puls som låg på 60 skrev hon. Efter det så tyckte hon att hon inte behövde pracka på mig en massa info, eftersom jag redan varit blodgivare. Det enda jag fick var en uppdatering på karantäntiderna.

Så var det ut och prova en av stolarna i blodtappningssalen.. Vilket förvånade mig eftersom de i Sverige tar blodprovet i ett separat rum. Blodprov togs och medan jag lade tryck på såret, kollade hon upp mitt blodvärde (också förvånande, eftersom man i Sverige inte få svar förrän ca tre veckor senare). När hon kom tillbaka fick jag mina farhågor beasannade, mitt blodvärde var yttepytte lite för lågt.. tror hon sa att det saknades ca 0,12 %. Jag trodde att jag inte skulle få ge då.. men hon gav mig en kartong med järntabletter och sa att jag kunde höra av mig om ca tre månader. Gissa om jag blev glad! Så jag tog lite fika, valde en ryggsäck och begav mig mot Kiwibutiken i närheten.

Jag inhandlade det jag blivit ombedd och handla, tog sen buss nummer 20 till Torshov där jag kunde byta till buss nummer 56 som tog mig hela vägen hem. Väl hemma kände jag hur trött jag var! Men huset städar sig inte av sig självt, så jag städade åt kaninerna och i rummet, diskade och städade köket, samt gjorde iordning en matig omelett med lök, champinjoner, potatis, broccoli och paprika så Terje fick en glad överraskning när han kom hem. Han blev väldigt glad, vilket gjorde mig nöjd. Efter det har det blivit surfande och pratande med Ida, lite animetittande och nu bloggskötsel.

Är väldigt trött så funderar faktiskt på att gå och lägga mig snart.. Det var vad som hänt på sistonde. Så tills vidare önskar jag er en god natt..

//Anne 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar