Translate

lördag 30 oktober 2010

Julklappsförberedelser och Halloweenhelg.

Halloween av Thunderbird111 på Deviantart.com

Jahapp, jag fick inte jobbet på glitter och torsdagsnatten var inte kul för mig då jag bara låg och grubblade på jobb och pengar. Så jag beslutade mig för att göra något åt saken nästa dag.

Jag har länge skjutit upp beslutet om jobbet på Café Noas Ark eftersom det handlar om så få dagar i veckan och att jag verkligen hoppats på att få napp på ett annat ställe.. Men nu efter över en månads väntetid, förhoppningar och besvikelser på jobbfronten så börjar jag inse att ett deltidsjobb är bättre än inget. Så igår när jag skulle ned på stan för att göra lite ärenden, passade jag på att titta in dit. De har fortfarande inte anställt någon och jag fick pratat lite med caféchefen Ésma. Tjänsten handlar om 2-3 vakter i veckan mellan kl 17-01, jag kommer att få 110 kr/h och hon berättade att man vanligtvis går hem med 500-600 i dricks - Sweeet!

Att det blir sent gör ju nu inte så mycket då det tar ca 30-40 minuter att gå hem därifrån. Dock återstår ju problemet att jag fortfarande har ont i kroppen. Jag berättade om min situation och att jag ska till läkaren på måndag. Så jag fick besked att jag skulle ringa på måndag och beroende på vad läkaren sagt, kan jag börja med upplärningen med en gång. Jag kommer att binda mig till denna tjänst i över fyra månader i alla fall, men jag tog och räknade ut att jag kommer att få ca 4700 kr i månaden plus dricks. Vilket jag klarar mig gott och väl på.

Efter att jag varit där begav jag mig till Aker Brygge och till Lektern AS kontor för att hämta mitt skattekort och efter ca 30 minuters letande utan resultat blev jag ombedd att skriva upp namn, adress och telefonnummer så de kunde höra av sig när de hittat det. Typiskt, det är ju i de stora företagen man förväntar sig att de ska ha ordning i arkiven :P
Därmed började jag gå mot majorstuen. Jag skulle leta upp en butik som heter "Bergmannen" för att inhandla lite materiell till blivande julklappar. Jag kommer åter igen inte ha råd att köpa julklappar så då gör jag egna!

På vägen upp köpte jag en vacker ros som jag fann. Den var röd på utsidan, men rosa på insidan. Jag tänkte att den var speciell - som Terje och stannade förbi hans barnehage för att överraska honom samt få lite väganvisning till butiken. Han blev väldigt glad, vilket gjorde mig lycklig. Jag stannade en stund och pratade med honom och med barnen som vilt sprang omkring och lekte pirater.

Det tog mig en 35 minuter till att hitta själva butiken, men när jag gjorde det så fanns det såå mycket fint. Jag fick också pratat lite med en utbildad kristallhealer som var där för att köpa kristallgrottor och fossil till något. Hon berättade att hon var utbildad i Skottland, men att det säkert finns utbildningar här också och att hennes vän var en av de bästa i Norge. Jag tycker att det är intressant med sånt, så hon tog mitt namn och nummer och sa att hon skulle höra av sig när hon kollat upp lite. :) När jag berättat om mina ledbesvär och undrat om det fanns någon sten som kunde hjälpa gav hon mig ett väldigt intressant råd -

"De stenar man dras till och tycker är sköna att hålla i, är oftast de som hjälper bäst och som passar för de besvär man har. Att man omedvetet dras till dem som hjälper".
Det är något att undersöka.

Efter det skulle jag ned till garnbutiken vid Ströget. Jag har fått ned min virklåda från Iren och Øyvind. Och jag har verkligen kommit in i virksuget igen! Så jag skulle köpa mig en virknål samt lite mer billigt garn de hade rea på. Tyvärr tog jag T-banan åt fel håll, så det tog mig dubbelt så lång tid att ta mig dit. Jag skyndade mig för att hinna upp til Storo innan min resa på klippkortet gick ut. Till sist klev jag av vid Disen och handlade innan jag promenerade sista biten hem lagom för att möta Terje när han klev av bussen. Igårkväll försökte jag göra ett par benvärmare av garnet jag köpt. Tyvärr blev jag besviken som vanligt på virkade benvärmare.. De får inte alls samma fina struktur som stickade får... Vi får väl se om jag lär mig att sticka ordentligt senare. Just nu öskar jag mig bara massor med böcker om virkning där jag kan hitta kul virkbeskrivningar.

Denna dag började rätt dåligt då jag råkade riva ned Terjes kaffepress full av skållhett vatten på mina fötter.. så det var ju bara att städa upp och skura golvet innan jag diskade. Har nu ett rött märke samt en liten blåsa på ena foten som bränner och svider irriterande. Har just ätit en frukost bestående av ett stekt ägg, en brödskiva och ett glas oboy. Vi ska snart gå ned till Storo för att handla lite och för att få oss en promenad.. Denna halloween helg känns tråkig i år. Ingen fest jag ska på, ingen vi ska umgås med, inga maskerader eller dylikt... Men men, godis och Dexter fungerar det också :P

Ha en fin lördag allihop!
Kraaam! //Anne

1 kommentar:

  1. Jag gjorde inte heller någonting speciellt nu i helgen. Jag ville gärna klä ut mig till någonting, men jag orkar inte riktigt göra någonting ambitiöst just nu. Ska ta mig i kragen till nästa vecka och söka jobb i alla fall.

    Man kan komma ganska långt med att bara sticka aviga och räta maskor, det är mest uppläggning av maskor som är knepig. Jag skulle nog inte rekommendera att du börjar att sticka förrän efter du varit hos läkaren eftersom det kan vara jobbigt för fingrar och handleder när man är ovan.

    Kramar och hoppas att du får en trevlig söndag. ;)

    SvaraRadera