Translate

fredag 6 augusti 2010

Väntetid och nytt jobb.

Ja.. i onsdags då jag trodde jag skulle få jobba, slutade det med att jag inte fick jobba. Vädret var för ostadigt. Så jag spenderade min dag med att spela Starcraft II. Vilket jag gjort igår också, förutom en tur till affären i regnet.

Det har regnat på friskt de senaste dagarna och vi har t.o.m haft tre åskväder. Det största var igår, då jag stängde av datorn och drog ur allting för säkerhets skull. Det varade i ca 15 minuter, sen var det lugnt och lika regnigt som innan..

Igår morse ringde han från Miss Paris och väckte mig. Han har ganska markant brytning och var därför i mitt omtöcknade tillstånd ganska svår att förstå sig på. Men efter några försök bytte han till engelska och då gick det betydligt lättare. Han meddelade mig att jag kunde börja så snart som möjligt och att jag kunde komma ned med mitt skattekort. Vilket jag, efter resan ned upptäckte att det låg hemma. Men han var riktigt snäll och sa gång på gång när jag frenetiskt stod och letade i min pärm att "ta den tid jag behövde, att det inte var någon stress. Att jag redan fått jobbet och att jag inte behövde oroa mig". :)

Jag hittade på det hemma, så det var lugnt. Igår ringde han mig igen, Scharma heter han förresten och frågade om jag kunde jobba några timmar idag för att lära mig grunderna. Det skulle bli dåligt väder idag igen så det var ju inga problem. Jag blev dock lite osäker när det idag stod att det skulle bli fint mot kvällen. Men jag skulle ju börja kl 16, så jag skulle i vilket fall som helst hinna jobba några timmar på Miss Paris. 

Jag har just kommit hem från första dagen. En riktigt fakta- och teoretiskrik dag.. Han började utanför butiken där de har (lista för min egen del för att se vad jag kommer ihåg): Boleros, tights och för sjalar 98:-, tunikor, tröjor och koftor för 198:-,blusar skjortor och kjolar för 149 :-, solglasögon för 99:- och andra sjalar för 29 :-. Där fick jag gå runt en stund och försöka orientera mig. Känna på materiell, lägga priserna på minnet och kolla på de olika. Efteråt gick vi in till deras huvudavdelning: Klänningar.

De har hur mycket klänningar som helst och de blir beställda från England och Frankrike. Det första jag fick gå igenom där var att lära mig storlekar. De har Engelska och franska storlekar, vilka skiljer sig väldigt från de vanliga. Se nedan:

Norsk   Fransk   Engelsk.

36             1               8

38             2              10

40             3              12

42             4              14

44             5              16

46             6              18

Efter det, började vi prata om klänningar. Vad man kan se på en klänning, de olika delarna av en klänning och då förstod jag lite av systemet de hängt klänningar i butiken. Så blev det ett himla klämmande och tittande medan jag fick gå igenom de klänningar de hade i butiken.. Efter detta var jag trött redan.. Men dagen var långt ifrån slut.

Nästa steg var materiell och tvättråd man ska ge kunderna. Det mesta visste jag sedan förr, men jag lät honom babbla på. Och efter det gick vi in på kundbemötande och kundbehandling. Där var det en hel radda steg som jag inte riktigt hängde med på, men som jag säkerligen lär mig allt eftersom. Sista biten av dagen fick jag försöka hjälpa kunder och hänga tillbaka klänningar. Men jag kände mig mest osäker och oduglig när jag skulle hjälpa kunder. Till sist kl 15.30 gick jag och Scharma till Donken och pratade igenom det sista.

Han har flera gånger sagt idag att han är där för att hjälpa och stötta mig fullt ut. "och om jag har några problem - privata som i jobb, ska han hjälpa mig ". Jag har redan blivit lovad en klänning som betalning för dessa första dagar, om jag hittar en. Hoppas på att hitta en till personalfesten på måndag. Han har också sagt flera gånger att han tycker att jag är en väldigt trevlig tjej och att "Jag är en diamant, vars hans jobb är att finputsa". Han är indier. Jag var lite osäker på var han kom ifrån först och var lite osäker på honom, men när jag fick reda på det lugnade jag ned mig med en gång.

Han fru berättade att de har varit på Lekter'n några gånger och meddelat för de servitörer de haft att "titta, där är hon som kanske ska jobba hos oss!". Vet inte om jag ska känna mig smickrad eller om jag ska tycka att de överdriver, eller att jag misstolkar dem.. Men det känns som att de har sett fram emot att jag ska jobba hos dem. Att de gillar mig mycket. Även om det bara gör mig lite mer spänd och rädd för att göra något fel.

Allt är ju bara en fråga om tid. Har man bara de rätta skorna, har rutiner på att äta inne och har lite tålamod, så kommer jobbet att bli intressant och kul. Nu är ju bara frågan om hur mycket jag ska jobba på Lekter'n och om jag ska säga upp mig från och med på måndag. Det är en månads uppsägningstid där och Scharma har sagt att han skulle uppskatta om jag kunde jobba mer där i september.. Vi får väl se hur de närmsta dagarna på Miss Paris går och hur bra det känns.

Nu ska jag vila mig en stund. Och hoppas på att Lekter'n inte ringer ned mig idag. Jag ska jobba på Miss Paris imorgon också och då blir det 11-18. Vi får väl se hur det går...

Ha det så bra tills vidare! //Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar