Translate

onsdag 16 juni 2010

Veterinärbesök.


Ja, då sitter man och väntar på att bege sig mot veterinären. Jag ringde imorse och efter en stunds prat med personen i telefonen fick jag en akuttid bokad idag klockan 18. Jag har spenderat tiden hittills med att äta räkor och kolla på anime. 

Transportburen har inte blivit använd sedan jag skaffade Mina och var tvungen att kasta in Harry en natt för att de skulle slippa bråka. Lucy och Harry alltså... Så den var full av hö och kissfläckar. Den har jag också rengjort samt tvättat dynan och handduken..

jag hoppas att det inte är något allvarligt.. Jag satt och läste igår om kaniner och kaniners kosthållning. Ganska lärorikt och upplysande för mig. Såg att jag kan göra en del ändringar på kaninernas kost för att förbättra deras livskvalite. Och det tänker jag göra! Snart är deras mat slut och då tänker jag köpa någon rekomenderad pellets istället för gnagarblanding till dem. Så ska jag försöka bli bättre på att plocka gräs och örter till dem.

Det finns ca ett 60-tal olika gräs och örtsorter som kaniner kan äta, så det finns gott om godsaker ute nu.

Mina verkar fortfarande pigg, men mina andra kaniner som dött har också varit pigga och glada fram tills det de plötsligt gått bort.. Vilket gör mig Oerhört nervös och orolig. Så det är skönt att ha fått en tid.. Jag hoppas på att hon har fått en infektion som heter Pasteurellos. Liknar våran influensa och kan (om obehandlat), bli till en allvarlig sjukdom.

Citat - "En stor andel kaniner bär på en bakterie kallad Pasteurella multocida i sina bihålor. Denna bakterie orsakar inte problem på kaniner med ett friskt immunförsvar. Under vissa stress-situationer, som t ex dålig utfodring, hög omgivningstemperatur, dålig ventilation, trängsel, flytt etc, så kan denna bakterie föröka sig snabbt och orsaka allvarlig sjukdom.

Bakterien kan orsaka infektioner i övre luftvägar, livmoder, hud, njurar, urinblåsa, tårkanaler, mellanöra och lungor. Uppsök veterinär om Du observerar flöde från ögon, näsa, vulva, eller om kaninen tappar aptiten, blir dämpad, får diarré, lutar huvudet åt ena sidan, tappar balansen, eller får ansträngd andning.

I detta fall har hon bara ansträng andning.. Jag har inte märkt någon vätska, men hon hostar/nyser och hon har lite dämpad aptit. Jag är ju inte kunnig om kaniners sjukdomar och symptom och jag är inte ens säker på att det är detta. Men det är skönt att ha hittat en sak som det kan vara. För då vet jag att det går att behandla!

Sen får vi ju se om det är något överhuvudtaget. Kanske bara är jag som nojig.. Men om det bara var det, skulle hon inte nysa så ofta.. Lucy verkar iaf må bra än så länge. Nu är det dags att förbereda sig.. Önska mig lycka till och skicka en tanke..

sees.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar