Translate

onsdag 16 juni 2010

Kaninäventyr och nya upplevelser.

Ja, då har man kommit hem från veterinärbesöket. När jag ringde ned igår hade jag fått rådet att ta bil eller taxi för att slippa stressa Mina, om hon nu hade en infektion. Men jag har ju ingen här med bil och jag skulle aldrig ha råd att ta taxi dit ut, så jag tog min stora transportbur och tog trikken.

Enligt trafikanten.no skulle jag ta nr 12 fram till Solli, som ligger några hållplatser efter Aaker Brygge. Där skulle jag byta till nr 13 och åka ca 4 stopp fram till Hoff. Vilket jag gjorde. Så här i efterhand så hade jag kunnat ta mig ned till Storo och sedan tagit nr 13 hela vägen... Men men, då vet jag till Nästa gång. :)

Hela vägen låg Mina och skakade på ett och samma ställe.. Lucy skakade också men hoppade iaf omkring en del, ungefär som att hon tyckte att det var läskigt men spännande! På nr 13 kom det på en mamma med sin son och hon noterade ganska fort kaninerna för sin son, som verkade bry sig nämnvärt. Och när jag reste på mig frågade hon om jag skulle till djurkliniken, vilket jag skulle så hon erbjöd sig att visa vägen. de bodde tydligen alldeles bredvid. :)

Så jag kom fram, lättad över att jag var i tid. Efter någon minut med registrering av uppgifter och insikt om att jag var en timme tidig så kunde jag gå på toa och sedan slappna av. De hade en butiksdel där de sålde rekommenderade djurfoder och annat, så jag spenderade en stund strosande runt där. De hade faktiskt ett av  märkena jag läste om igårkväll, nämligen Oxbow. 2.25 Kg kostade 199:- och 4.45 Kg kostade 339:-, så jag beslutade mig för att köpa hem en påse efter undersökningen. 

Hela kliniken kändes väldigt ren och fräsch plus väldigt professionell. När jag väntat i ca 15 minuter kom Christian, en av vetrinärerna ut och meddelade att han låg före schemat och kunde ta mig innan sina nästa patienter. Han var en lång, lagom tränad karl med ett riktigt fast handslag som dessutom var väldigt avslappnad i sitt sätt. Det lugnade mig.

Hela proceduren tog ca 30 minuter. Han spenderade längst på Mina eftersom det var hon som kanske var sjuk. det fascinerade mig hur grundlig han var när han tittade med förstoringsglas på kindtänderna, klämde på magen, undersökte pälsen kring tassar och ögon och lyssnade på hjärta och lungor. Redan innan han började så hade han på det jag berättat förstått att hon nog var lite småsjuk och redan bestämt sig för att ge henne antibiotika. Men beroende på undersökningens resultat kunde han avgöra på riktigt om det verkligen behövdes. Genom hela undersökningen var hon otroligt duktig, även om hon tyckte att det var väldigt obehagligt att bli tagen på tassar, haka och mage! Jag är riktigt stolt över henne efter sitt första veterinärbesök!

Till sist vägdes hon i en våg med en skål ovanpå. En riktigt praktisk sak som kändes verkligen sådär "veterinäraktig" som den ska vara. Hon vägde över två kg har jag för mig och är den största kaninen jag haft. Lucy fick genomgå ungefär samma procedur och även hon vägdes. 1,9 kg kanin visade vågen. Men tydligen var hon lagom rund, för att han sa inget om hennes storlek. :P Hon satt väldigt lydigt på bordet och jag förväntade mig inget mindre. Hon börjar ju bli en riktigt erfaren kanin.

Som jag befarat lite, så var bådas tänder "helt ok". Vilket också förstärkte min vilja att försöka förbättra kosten. Så när jag gick därifrån köpte jag med mig en stor påse med Oxbows special pellets. Jag fick också med mig ett recept på antibiotika som jag efter att ha fått beställa på apoteket, kan hämta ut imorgon. På vägen tillbaka verkade kaninerna lite lugnare och jag är väldigt stolt över dem. 

Terje mötte mig vid Storo och när vi kom hem så öppnade vi transportväskan utanför dörren till vårt rum. Båda två skuttade väldigt lättade och lyckliga över att ha kommit hem in i rummet och rakt in under sängen! De är så söta. Älskar dem båda två. <3

Så nu sitter man här och har fått laga sig lite mat. Känns som ett bra avslut på en bra dag!

//Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar