Translate

onsdag 23 juni 2010

Spontan makeover.

Hejsan. Igår mötte jag upp Silje och co vid Torshovsparken där vi spelade volleyboll i några timmar. Terje kom ned han också vilket var otroligt kul.. Jag har ju då inte spelat volleyboll på säkert minst 10 år och det märktes :P. När det sedan var dags att dra sig därifrån, valde jag att följa med Terje hem eftersom jag inte hunnit fixa månadskorts grejen. Det är ju roligare att ha sällskap på en längre promenad :)

Kvällen bestod av raid och avslappning. 

Idag så hade jag tänkt att jag skulle ned på stan, kopiera arbetsintyget och fått kontoutdraget utskrivet. Jag drog mig i sängen någon timme efter att Terje stuckit till jobbet och klev upp lagom vid 10. Frukosten åt jag vid 11-tiden och vid 12-tiden efter att ha pratat med mamma så begav jag mig nedåt. På morgonen satt jag också och gemförde olika frisörers pris på färgning av hår.

Det är så att jag länge har funderat på att försöka skaffa tillbaka min naturliga hårfärg. Terje vill gärna se hur jag ser ut i den och jag själv kan väl erkänna att jag inte riktigt minns exakt hur den ser ut... Jag ville ju inte klippa av mig håret och har därför gått i tankar om att bleka det. Så när jag kom ned till Storo och hade köpt ett nytt månadskort, gick jag ned till köpcentret. Det finns två stycken frisörer där, varav den ena har upplärning av lärlingar som man dessutom kan sitta modell för. Så jag hade tänkt att kolla upp om det ingick i deras upplärning.

Den första frisören var "Nikita Hair". Jag frågade tjejen som stod innanför hur man skulle kunna gå till väga. Hon avrådde då blekning, eftersom mitt hår då skulle bli orange. Men att man då kunde använda sig av avfärgning och en minicoluouring för att få bäst resultat. Där skulle det kosta mellan 800-1700. Så jag gick vidare till den andra frisören som jag hade kollat upp. När jag kommit upp och frågat så sa hon att det skulle gå på 1800 och uppåt. "UGH", tänkte jag, men frågade om man kunde sitta modell för en lärling för en sådan sak.. Det kunde man inte. Det var för avancerat.

Efter att ha tänkt en stund, så bestämde jag mig. "Nej, jag kör på det!". Så jag gick in till Nikita Hair och fick tid 10 minuter senare. Perfekt! Hon som stod där sa att det skulle gå på runt 1000 Nok. Vilket jag tyckte var rimligt. Sagt och gjort var jag där 10 minuter senare. Klockan var då ca 13.30. 

Det var riktigt spännande. Jag har aldrig gjort något sånt avancerat förut och även om jag var halvblind så satt jag och tittade på hennes teknik att bearbeta in avfärgningen i mitt hår. Det fanns en lärling där som också stod och tittade på. Den proceduren tog väl ca 1 h, sen satt jag i en värmeautomat i ca 15 minuter där hon inemellan gned in lite extra färg i håret. Redan efter första rundan såg man en tydlig skillnad. Det var inte längre svart, det var Rött! När hon sedan sköljt ur färgen och tvättat håret samt fönat det såg man färgen ordentligt. Det var eldrött!! Skithäftigt. Vid rötterna var jag blond, vid färggränsen blond, i början av längderna eldröd och vid topparna lite mörkare eldröd. Se bilden nedan, visst var det häftigt?

Efter det sprang jag på toa, medan hon förberedde färgen som skulle färgas över. Vi hade beslutat oss för en lite mer chokladbrun färg. Hon började och arbetade sig genom håret snabbt och enkelt. Det var riktigt skönt med den kalla färgen efter den tjocka avfärgningen Denna procedur tog ca 15 minuter, där jag dessutom fick sitta 13 minuter under värme. När det var dags för att skölja ur var jag riktigt spänd på att se resultatet.

Denna gång tvättade hon inte bara håret utan hade i en hårkur som arbetades in länge. Skööönt med ca 10 minuter skalpmassage. Tydligen behövdes det för att hon fick ha i hårkuren flera gånger. Mitt hår sugde åt sig den. Efter det var det dags för en lätt klippning. Som jag trodde var topparna rätt slitna för hon fick ta av ca 6 cm. Och till slut föning. Det känns väldigt skönt att slippa den fula utväxten. Jag hade ju tre färger i håret. Svart, rött och min naturliga hårfärg. Jag hade ca 1 cm mellanblond, 8 cm rödbrun och resten svart. Nu kommer min riktiga hårfärg att smälta in i färgen. Jag har ingen vettig "före" bild, men kan hänvisa till en bild från februari överst i inlägget. Så här har ni resultatet. Vad tycks?

Personligen väldigt nöjd. Även om jag betalade 1600 för det och nu är lite smått fattig.. Vi får väl se om jag kan köpa en hårkur som hon rekommenderade när jag fått lite mer pengar. Nu ska väl jag ge min älskling massagen jag lovat honom. Så ni får ha det så bra!

seees!

1 kommentar:

  1. Oooh, du passar jättebra i mysigt brunt! Jag bet precis hur det är med blondering. Själv gjorde jag ju min gradvis från illrött via orange och gult till någon slags rödblond nyans som tyvärr blev lite ojämn, men det ska fixas till när jag hittar en toning som jag kan lägga i som gör mig mindre platina och mer råg/rödblond som var det jag siktade på ^^

    *kramar*

    SvaraRadera