Translate

tisdag 22 december 2009

Slit och släp..

Flood av Midnght rain på Deviantart.com

Nu har man äntligen satt sig ned, ätit och sitter och pratar med min vännina Ida. Skönt att sätta sig ned efter en dag med hårt arbete och långa timmar.

Efter att vaktmästaren kommit så var en av de första sakerna han sa var att "vattnet måste bort".. Så vad gör man? Jag thämtade en gummiskrapa och en mopp och satte igång.. 

                   Vet ni hur jobbigt det är att skrapa ihop ca 15 liter vatten med en dålig gummiskrapa till en liten golvbrunn?

Jobbigt kan jag meddela! Vid 12-tiden hade jag fått bort allt vatten på ena sidan, efter att vår granne kommit och öppnat tvättmaskinen full med vatten när jag lyckats torka upp allt vatten en första gång. Så då tog jag lite frukost och bjöd vaktmästaren på en kopp kaffe medan han höll på att kolla varmvattenberedarna.

När frukosten var färdig, så var det bara att sätta igång igen med andra sidan. jag tror att det varit vatten en bra stund under trappan ned till tvättrummet, för det var någon mörk gegga i vatnnet som såg ut som alger :S Vid 13-tiden så höll vi båda på att bli klara så då tackade han för sig och åkte.

Hans lilla besök fixade iaf nya element, så tvätten slipper frysa -Ja, det var så kallt där nede att blöt tvätt frös! Lite roligt när grannen kom med en ihopvikt handduk som frysit.. Kul vapen :P Det var förresten det som hade pajat duschen också.. DEN HADE FRYSIT SÖNDER! Han fixade också varmvatenberedaren och duschen.

Efter han åkt, var det bara efterarbetet kvar. Jag skurade av golvet på riktigt och plockade undan det som låg ivägen. När jag var klar med det, beslöt jag mig för att göra några skyltar.. För att kanske förhindra att golvet blir så blött och smutsigt där nede. Jag har gjort en SKOGRÄNS skylt och en skylt som ber folk hålla golvet rent från vatten, tvättmedel och smuts.

När vår granne var här tidigare, fungerade inte tvättmaskinen som den skulle.. När den inte funkade senare när jag satte på programmet på nytt och Terje ringde fick jag reda på att han vridit av vattnet till den på morgonen.  

Att nämnas är att innan vaktmästaren kom, så märkte jag att varken tvättmaskinen eller torktumlaren fungerade, så när han kom, flyttade han på tvättmaskinen för att kolla eluttagen och sen flyttade tillbaka den igen. 

Jag gick ned för att vrida på vattnet igen - och på en gång började vatten brusa i ledningarna.  Men när jag sedan gick fram för att plocka ut mina torkade kläder ur torktumlaren, sågjag att det började välla ut vatten igen från varmvattenberedaren bredvid tvättmaskinen... Jag vred snabbt av vattnet, men var tvungen att vrida på det igen för att försöka fastställa varifrån läckan kom ifrån.. Jag konstaterade att läckan kom underifrån maskinen och vred av. Vid det laget var det ungefär lika mycket vatten på golvet som det var på morgonen.. Och jag kände det som att jag skulle bryta ihop..

Jag fick nog. Så jag tog alla smutsiga badlakan jag hade och lade dem över vattenpölen. Efter det vek jag ihop mina torra kläder och packade resväskan. När Terje kom hem kunde i konstatera att tvättmaskinen har gjort sitt och kopplade av den från vatten och el. Så nu saknas det bara att berätta för vår granne som tvättade att den har pajat...

Så nu sitter man här efter att ha diskat i köket och ätit lite. Blir nog en lugn kväll för att förbereda för imorgon. Då blir det provjobb och avfärd mot Kongsberg! :)

1 kommentar: