Translate

måndag 12 april 2010

Två dagar.

Ovan ser ni hur jag ser ut på jobb, stiligt va? ;)

Då var två dagar avklarade. De första riktiga två dagarna. Jag skulle ju jobba i lördags, och smällen Lektern har väntat på kom. När jag kom ca 12.40 var det redan ganska fullt med folk.

Eftersom man på Lektern varken får OB-tillägg eller extra betalt om man registrerar sig innan sin vakt har börjat kunde jag i lugn takt kolla vilken sektion jag skulle ha och småprata lite med andra som kom. Jag var glad att ha jobbat iaf en dag innan denna, för vissa kom för första gången. Klockan blev 13 och jag loggade in, det var dags att börja!

Jag var inskriven på sektion 54, som dels var på taket och dels var en tillskriven sektion så när jag kom upp var det bara att börja luska ut vilka bord man skulle ha. Vi var fem st med 15 stycken bord.. Så logiskt samt lättast tog jag de borden i hörnet. Jag hann servera 4 gäster innan jag fick besked om att ta över lilla taket. Det skulle egentligen vara stängt, men det satt fullt med folk där som hade öl redan..

Inte tänkte jag på att de kanske köpt öl i baren och började slå in saker på olika bord.. Vilket jag inte skulle ha gjort.. För det var saker registrerade på det bordet redan.. Så det var bara att korrigera och rätta till. Efter det sällskapet gick var det lättare. Jag kunde ju börja från scratch. Hela dagen gick väldigt bra tycker jag, även om den var väldigt kaotisk.. Det var disk och brickor överallt, gäster var servitör aldrig kom och krossade glas.. Jag råkade faktiskt tappa en hel pitcher full med öl uppe på taket, så den sprack och öl skvätte ned på gästerna nedanförs mat! *skäms*. Annars blev det några trasiga gas från disken.. men förutom det gick det bra.

Jag tror att jag gjorde ett bra intryck på kökschefen. Jag knallade omkring och sjöng samt dansade och när han fick syn på mig log han och sa -"Many of the waitors just looks tired and out of energy. But you, you're singing!". Det gillade han och senare när vi höll på att stänga så gjorde jag glatt som han sa med lite flumteaterspel. Då tog han tag i min axel och sade "Hon chef, hon chef" *skratt*

Ca 21 kom jag därifrån med Siljas bekanta Allan som också fått jobb. Jag fick sällskap en bit på vägen hem.. När jag kom hem ramlade jag i sängen och tänkte sova rätt tidigt.. Men jag somnade, vaknade, somnade vaknade plus att pulsen gick i 180 och jag hade ont i hela kroppen.. Jag kunde inte somna och mådde väldigt dåligt.. Men efter ca 15 minuter med avslappningsövning så somnade jag äntligen.

Igår började jag 13 igen och hade sektion 74 som är de första borden på själva båten. Dagen började lugnt så jag gick omkring och plockade, städade och småpratade lite med de andra. Men när jag väl började få gäster tog det hela fart. Jag och servitören Achmid som hade sektionen bredvid mig fick ta lite bord av varandra beroende på var gästerna satt sig. Vips, så hade klockan blivit 17.35 och gäster hade kommit och gått. Efter denna tidspunkt kom den jobbigaste biten på dagen. Jag tappade då kontrollen lite grann och råkade slå in dubbelt på ett bord.

Samtidigt som det skulle rättas till var det andra gäster som ville betala och kortmachinerna var på vift. Så det blev lite spring där ett tag och mycket ursäktande till gästerna.. Då fick jag också en liten näsvisning av Lindi då hon påpekade hur viktigt det är att kolla vad man slagit in innan man tar ut notan. Men i övrigt gick det bra. Även om det var fler tunga lyft så krossade jag inga glas och tappade ingenting. Jag serverade också mat första dagen idag. Mycket räkor och pizza. Pizzan på Lektern är förresten Väldigt god!

Man har så mycket att göra att man knappt hinner äta något, men jag fick ta en pizzabit av en servitör som satt och åt mitt på dagen. Gud vad gott det var! Och välbehövligt!

Vid klockan 19 blev det dags för stängning, med organiserande av bord, ihopplockande av filtar, sopning, byte av sopsäckar, diskande och städning i köket samt en hel del annat. Bland detta lite mindre kaos blev det så klart stopp i en avloppsbrunn så det var vatten på hela golvet. Jag och Silja fick i uppgift att dubbelkolla glassorteringen, då många ställt dit flaskor det inte var någon pant på och Rignes (Ett av de största ölbolagen här i Norge, ungefär som carlsberg) inte tar emot backar fulla med skrot. Och gud vad mycket skrot det var!

Kl 20.45 ca loggade jag ut och det var dags för oppgör. Det resluterade i 90 Nok i dricks och salg för 4000! :D Mer än på lördagen så jag sålde för ca 3000 och fick 60 nok i dricks. Och jag hade ingen differens! Om jag fortsätter så här kan jag snart boka tid åt kaninerna hos veterinären :P

Sen var det bara att boka nya vakter och åka hem. Trikken gick inte förrän om 20 minuter, så jag lunkade i sakta mak bort mot Järnbanetorget och kunde äta smörgåsarna Terje gjort åt mig på vägen. Jag andades, och andades och försökte skaka av mig den stressen som kunde finnas i kroppen. 

Det funkade, för när jag satte mig på trikken kändes det som att jag skulle kunnat somna på en gång. Och när det väl var dags att sova, somnade jag utan problem... Å så skönt det var. Idag är jag ledig och det går riktigt segt att ta sig runt.. Är väldigt stel och det gör fortfarande lite ont vid djupa andetag från i lördags..

Men det handlar väl bara om vana. Så det blir nog bättre. Nu ska jag nog spela eller lägga mig och vila.. Så ni får ha det så bra!

//Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar