Translate

torsdag 15 april 2010

Jobb och sömn.


Hejsan.

Det har gått två dagar sedan mitt senaste inlägg och jag kan säga att jag inte gjort så mycket annat än jobbat och sovit. Jag har klivit upp kl 9.15 på morgonen, städat, duschat, ätit frukost och gjort mig iordning, varit 8 timmar på jobbet,kommit hem och till sist hunnit titta på ett avsnitt av någon serie innan sovdags.

Jag har sovit ca 10 timmar per natt.. Men det verkar som att det nästan behövs för att jag ska orka så här i början. För att när jag väl kommer hem på kvällen är jag väldigt trött och sliten. Men jag lär mig något nytt varje dag.

I tisdags fick jag ta hand om en kille som var där för första dagen och som aldrig jobbat inom restaurangbranschen förut. Det var väldigt lugnt när jag kom vid 12-tiden så jag hade gott om tid att visa honom runt och intruera honom om de viktigaste sakerna. det var kul.. men, saken var den att han och jag hade en sektion var plus att vi delade på en sektion mellan oss.. när det då blev mycket folk och mycket att göra samt att det var en servitör som snodde bord av oss, fick man kompromissa genom att använda olika nummer på olika bord.. vilket kan bli rätt rörigt och ett tag kändes det som att jag inte riktigt visste vad jag höll på med.

Men allt gick bra fram till i slutet av dagen då jag hade ett öppet bord kvar när jag skulle logga ut.. det var tydligen ett par gäster som sprungit ifrån 7 öl och en Carlsberg.. som jag så klart fick betala ur egen ficka, så det var en ganska ledsen Anne som kom hem med en rätt tom växelkassa och rädsla för att jag inte hade råd att varken fylla på mobilen eller fylla på de 500 i växel man ska ha om dagarna. Men som tur är har jag en sådan fin pojkvän som tröstar och hjälper.

Igår morse hade han lämnat sitt bankkort med en lapp som det stod -:"Elsker deg söta. ha en fin dag. xxx /Terje din". Vilket gjorde mig väldigt glad och så hade han lämnat sin mobil så jag kunde ringa in till jobbet. Innan jag kom till jobbet så tog jag ut en 500-ing som jag lånade av Terje till växel.

Gårdagen började lite ostabilt, vilket resulterade i att jag spillde två gånger på samma gäster i början av dagen.. Snacka om pinsamt.. Men de bara frågade mig om de kunde stryka notan, vilket gick bra och sen gick det bättre. Jag och en annan svensk tjej som heter Rebecca fick tre sektioner att dela på, samt att vi fick en ny servitör som skulle hjälpa oss.
Det var väldigt kaotiskt ett tag och stundvis snurrade det i huvudet på mig men två av de vaktansvariga är väldigt snälla och stöttande. De kom och frågade hur det gick lite då och då och chefskocken är väldigt rar mot mig också. Jag hade gjort illa fingret och han såg det. Då kom han med ett plåster och satte det på fingret. *ler*

Så i slutet av dagen hade jag 0 i differens och fått 200 i dricks. Tyvärr hade det varit en liten springnota under dagen.. men den fick jag strykt som tur var :) och kunde lämna Lektern trött men glad. Nu på morgonen kunde jag betala tillbaka Terje de 500, då jag hade fått ihop över 500 i dricks sen jag börjat jobba. Skönt!

Ja, idag blir det åter jobb och det känns att jag har jobbat två dagar nu. Jag är stel i kroppen och är trött.. Jag brukar vara som mest pirrig i början av dagen.. jag förstår inte varför.. det brukar gå över efter någon timme eller så.. så det gör inget.. Ja, vi får välse hur det går idag.

Vi hörs! //Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar