Translate

måndag 11 mars 2013

The Master.

God morgon.

I lördags så var jag och Øyvind till gymmet vid lunch. Vi hade en bra session på gymmet. Jag märkte  av att jag varit ute och tränat en del på sistone. Jag hade lite problem med att få till tekniken på en del övningar då musklerna var trötta.. Jag märkte av det som mest när vi gjorde plankan. Mina axlar/överarmar klarade inte av att hålla upp nig hela vägen så jag gick från en rät position till att se ut som en skidbacke. Jag trodde nästan att ansiktet skulle nudda golvet!

Men men.. jag ska på uppföljningstimme med en instruktör på onsdag för att gå igenom de övningar jag har problem med och kanske byta ut något.
Efter det svängde vi in på mitt jobb så Øyvind kunde köpa lite godis till familjen. Chefen berättade att de hade fått (!)fyra pallar som hade tagit fyra timmar att bära in på fredagen. Man får träning på jobbet också. :P

När jag kom hem duschade jag, så gick vi till affären en sväng och  strax efter halv sju tog vi trikken ned till Ringen Kino. Vi skulle se "The Master" med DES och Karin. Vi träffade Karin i cafeen på Ringen. Där satt vi och pratade till kl 20:05.
DES var tyvärr sjuk och Terje mådde inte så bra heller, så det slutade med att jag blev film med bara mig och Karin.

Filmen utspelar sig på 1950-talet där man får följa en ex-soldat som heter Freddie Quell. Han har psykologiska trauman från kriget och lever ett självdestruktivt liv där egna ihopkokta spritsatser bestående av hostmedicin, lacknafta och diverse piller spelar en stor roll.
I fyllan famlar  han sig in på en privat båt. När han vaknar träffar han Lancaster Dodd (aka Master), som är ledare för en grupp som kallar sig "The Cause". Han är proffessor och forskare och introducerar tidserande till Freddie i ett försök att hitta grunden till hans känslomässiga knut och göra honom till en lugnare, mer kontrollerad Freddie.

Man får då följa Freddies liv med gruppen och Masters inflytande, utamaningar och handlingar i samband med gruppen och gruppens tro.
Det är ett intenst och djupt drama. Jag har svårigheter att se sådana djupa draman. Jag fokuserar så mycket och försöker relatera till det som händer och det gör mig väldigt trött när filmen är slut. Men det är definitivt en sevärd film. Skådespelarprestationerna är helt makalösa och filmen är bra gjord.



Karin skjutsade hem mig efter och stannade en liten stund för lite småprat. Det var väldigt kul att träffa Karin igen. Det var minst ett halvår sedan sist. Jag tycker om Karin och det betyder mycket att vi får till att träffas någon gång ibland.

Igår så var planen: städa, tvätta, umgås med grannen och spela med Iren&Øyvind. De dagar jag har saker jag vill göra, men ingen plan blir jag fruktansvärt stressad. Jag vill ju ha möjlighet och tid att hinna göra allt. Terje var såå otroligt snäll mot mig igår. Jag var mest tjurig och på dåligt humör, men han lagade mat, gav mig kramar och kärlek. <3 p="">
Jag var ute och joggade igår vid lunch igen. Denna gången hände samma sak som förra gången. Pulsen höll sig nogorlunda låg, men att jag blev andfådd och hade mjölksyra i musklerna. Jag trorm att det beror på att jag tränar så mycket nu. Musklerna hinner inte helt återhämta sig. När jag kommit halvvägs så var pulsen uppe i över 200 i någon minut också.. men det kan ha berott på en störning av joggningen.

Det blev inget umgänge med grannen, jag sov en stund vid sex-halvsju och var sen till affären, Sen blev det hemmalagad pizza och lite Conan. Efter min tupplur kändes det lite bättre humörmässigt.
Idag tänkte jag tvätta upp det sista och ta en tur ned på stan. Det är min sista av tre dagars ledighet. Det är första gången på väldigt länge jag har haft tre dagars ledighet..

Men det blir ingen träning idag. Idag är vilodag. Nu blir det frukost!
Hoppas att  ni har en fin dag.

//Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar