Translate

tisdag 9 oktober 2012

Intressanta fakta.

Godmorgon.

Jag har precis vaknat och satt på tv:n. Oprah var på och det var ett av de intressanta programmen. Jag tittar aldrig på Oprah annars, men det händer att jag slår på tv:n och att det handlar om något intressant.
Idag hade de med en läkare som svarade på frågot om olika saker. Först när jag slog på, pratade han om skillnaden mellan kvinnliga och manliga lungor. Lungorna hos kvinnor har tydligen mindre kärl än manliga lungor, som gör att kvinnor inte orkar lika mycket som män, men att kvinnor hämtar sig snabbare och har !lättare att komma i form. Fantastiskt!

Efter det fick de en fråga från en ny bliven mamma om minne. Hon hade upptäckt att hon efter födseln, glömt vissa enkla ord och undrade vad det berodde på. Tydligen är det så att barnet i magen behöver mycket Omega-3 fettsyror och att hjärnan därför under graviditeten, blir ca 20 % mindre. Den kvinnliga hjärnan tappar då lite av sin form och påverkar minnet, men kvinnor och män har lika mycket nevroner i hjärnan. Efter födseln så återhämtar sig hjärnan och blir faktiskt starkare än den var innan graviditeten. Väldigt fascinerande.

Det sista jag lärde mig är nog inget nytt och jag är nog rätt seg på att höra det. Men det var om kvinnor, män och alkohol. Män har ett enzym i magen som hjälper till att bryta ned alkohol, medans kvinnor inte har det och alkoholen går rätt ut i blodet. Därför tål kvinnor ungefär hälften så mycket som män. Asiater och indianer saknar detta enzymet överhuvudtaget, kanske för att de förr i tiden drack te istället för alkohol.

Idag är det tisdag. Jag har tre jobbdagar framför mig. På fredag är det middag hemma hos Iren och Øyvind. Ser fram emot det!
Nu blir det frukost och jag funderar på att sticka ut och jogga en sväng. Får väl se hur det blir med den saken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar