Translate

måndag 15 november 2010

Stoor uppdatering del 2 - återhämtning och smärta.

Bild tagen nyss. Snyggt gips va? ;)

Här kommer då del två av min uppdatering.. Efter att jag kommit hem på fredagen så har jag inte varit ute mycket. De första dagarna handlade det om att stå ut. Jag hade rätt ont och även om jag tog smärtstillande 3-4 gånger per dag, hade jag väldigt ont om morgonarna. Jag fortsatte att vakna vid 6-7 tiden i ett par dagar men allt eftersom har smärtan blivit bättre och nu kan jag sova till kl 8 i allafall.

På lördagen efter operationen kom Terjes syster man, Espen från Kongsberg med bil för att assistera oss i flytt av värdesaker och för att ta med våra kläder till tvätt hemma hos Terjes syster samt mor. Vi hade ju inte kapacitet att tvätta allt själva. Vi hade dessutom fått tillstånd av terjes chef att förvara en del vid hans jobb. Det som hamnade där var de mest värdefullaste sakerna, som Terjes högtalare, min gitarr, hans gitarrer och hans förstärkare. När de åkte iväg, kom jag och Øyvind ned. Iren och Øyvind  hade erbjudit sig att hjälpa till och Iren kom ned senare... Det var första gången jag var där sedan händelsen och när jag kom in, kände lukten och såg skadorna bröt jag ihop. Jag var tillbaka i branden och tårarna föll en stund. Det behövdes nog, för att efter det kunde jag börja sortera och kolla skadorna. 

Det var lite trist att se vissa saker som måste slängas, andra saker var det skönt att få sortera ur. Vi var där i ca två timmar och lyckades få ut en hel del samt fått flytta de saker vi ville spara in på vårt rum. I slutändan berättade Terje att det antagligen skulle rivas och då bröt jag verkligen ihop.. Jag var så less på alla osäkra moment i vårt liv och bara önskade att allt kunde stabilisera sig... Jag grät en hel del, vilket jag har gjort några fler gånger och det har behövts. 

Jag var väldigt orolig över min arm ett tag. Eftersom jag aldrig opererats förut hade jag ju ingen aning om vad som var normalt. När armen svullnar upp till sin tredubbla storlek och bokstavligen är gul och blå - är det lätt att bli orolig. Min hand var gul väldigt länge och jag fick ett område stor som en liten cd på min överarm som blev blå. Det var blått väldigt länge, men gjorde inte ont. Först nu har det blivit som ett vanligt blåmärke och gör ont vid tryck. Jag ringde till Legevakta på söndagen efter operationen och frågade lite om vad som är vanligt och fick de lugnande beskedet att svullnad och blånad är vanligt samt att svullnaden antagligen skulle gå ned snart, vilket den gjorde.

Jag hade länge väldigt begränsad rörelseförmåga i fingrarna och klarade knappt av att röra på tummen alls i fyra-fem dagar. Det har långsamt ökat och nu klarar jag av att hålla i en wiikontroll med båda händerna, hålla i glas och muggar, sätta på mig kläder själv och till och med sätta upp håret själv.. Men jag kan fortfarande inte riktigt använda handen helt. Jag får väldigt lätt kramp på ovansidan av handen när jag använder fingrarna, som nu när jag skriver. :P

Jag märker att jag har blivit skadad av denna händelse på fler vis än ett.. Alla märkliga ljud och lukter skrämmer mig, jag får för mig och blir rädd för att något bara ska börja brinna här också vilket gör att jag får panik.. Jag vet att det är säkrare här. Det är inget gammalt trähus, det finns lätta flyktvägar och det bor inga fulla, konstiga polacker här men en del av mig är kvar där, i det brinnande huset och det kommer nog att ta en stund innan det roar sig... Jag kan inte beskriva paniken jag får när jag hör ett konstigt ljud eller känner en doft av os, när jag tänker "eld". Vi var t.ex ned till pizzerian här i närheten för att köpa godis i söndags och där inne luktade det väldigt starkt av eld/os. det var så kraftigt att jag nästan mådde illa för att jag förknippade det till brand..

Jag har också hunnit gå till NAV och ansöka om socialbidrag, anmäla mig som jobbsökare och fått lite info om vad för bidrag jag har rätt att söka. Så nu får jag bidrag, så kallat "livsstøtte" ut genom december och jag kan känna mig lugn för att jag kan ansöka om "bostøtte" när vi väl hittar en ny lägenhet så jag kan hjälpa till med hyran. Med mitt bidrag har jag skaffat månadskort. Det är väldigt skönt att slippa oroa mig för biljett på bussen när jag väl ska ut, och jag har köpt lite nytt garn, nya strumpor och trosor. Jag hade inga trosor kvar efter branden, så det behövdes verkligen!

Även med smärtstillande har det inte varit en dans på rosor. Efter ca en vecka började jag få utslag.. och inte bara på ett ställe. De spredde sig och kliade som bara den. jag trodde jag skulle bli tokig.. och inte visste jag vad det berodde på.. Jag trodde först att det kunde bero på något jag hade ätit som jag inte riktigt tål, eller att jag inte tålde tvättmedlet men så kom Iren och Øyvind på att det kanske kunde bero på mina starka smärtstillande.. Jag läste igenom infobroschyren i förpackningen och mycket riktigt stod det att en ovanlig biverkning var utslag. Jag fick då låta bli att ta den i några dagar för att kolla om utslaget blev bättre och jag kan säga så mycket som att smärta + sömnbrist är någon bra kombo. Jag mådde så dåligt de dagarna jag inte hade tagit den starka på kvällen såg inte visste vart jag skulle ta vägen. Nuförtiden tag bara smärtstillande på kvällen, så jag får sova.

Ni kanske tror att det är armen som gör så ont, men det är faktiskt ryggen som värst. Jag klarar inte av att sitta hur som helst och madrassen i sängen jag sover i här är minst sagt en dålig madrass för onda ryggar. Det svåraste är att ta mig upp från liggande till sittande och från sittande till stående... eftersom mina dagar mest består av att titta på film/tv så känner jag mig som en gammal gumma när jag reser på mig och går kobent en stund.. Även om ryggen också långsamt är bättre. Det som försvårar det hela är mina "reumatiska" problem. Ända sedan branden har jag haft rätt ont i min högra handled och mina leder i höger hand, vänster knä samt vänster fot strejkar och gör ont.

Jag har nu fått min remiss till reumatiska avdelningen på universitetssjukhuset den 3/12.. så jag kan bara hoppas på det bästa nu..

Kaninerna har också återhämtat sig fint. de tycker att det är ganska tråkigt i sina burar, men vi lyfter upp dem i soffan med oss ibland för att få dem att vänja sig med oss. Vi har fått köpt ny pellets och idag jag varit ned och köpt nytt hö.. Stackarna var utan hö i ett dygn och de var verkligen utom sig. de har nu fått en gnagpinne och en ny leksak att roa sig med. Det jag också har gjort på byn är att jag har varit på Legevakta och fått byta smärtstillande samt att jag har fått byta gips! Eftersom svullnaden har försvunnit så hade det gamla gipset blivit väldigt stort. Det flyttade på sig och jag kunde dra det upp och ned. Det kändes dessutom som att det satt fast i såret eller något liknande som orsakade en stickande känsla i armen, vilket var väldigt obehagligt och obekvämt.. så idag har jag fått ett plastgips - i lila! Det sitter väldigt bra och tack vare det kan jag använda tummen bättre. det andra satt väldigt åtlindat runt tummen.

På vägen ned hade jag turen att gå förbi huset just när någon från en byggfirma kom för att gå in i huset. Jag tog tillfället i akt och följde med in. Där tog jag bilder av skadorna och fick möjlighet att hämta påssäcken med mitt Wii. Jag trodde att det bara var att kasta, men det är inte så skadat eftersom det legat i påsen. Det verkade mest fuktigt, så nu ska jag ta och torka det och se om jag får igång det - Håll tummarna! Bilderna av såret samt skadorna i huset kommer upp här i eftermiddag eller imorgon. Om ni undrar något, är det bara att fråga

Tills nästa gång önskar jag er en bra dag! Kraaaam //Anne.

1 kommentar:

  1. Men gud vad jobbigt! Det är min största mardröm, att det ska börja brinna..
    tur ändå att ni klarade er och inte alla saker förstördes!
    kram!

    SvaraRadera