Translate

tisdag 9 oktober 2018

Skada och vänlighet.

Muscles - Lower Body by DerSketchie
Muscles - Lower Body by DerSketchie på Deviantart.com

God morgon allihop!

Med min kära så har fick jag tillbaka  motivationen att bli medlem i ett gym igen. Och vi har hållt igång aktivt sedan i slutet av mars då jag ännu en gång går till SATS! Jag tränade hos SATS i 2015/2016 sist och var väldigt nöjd med det. Därför sörjde jag när jag var tvungen att avsluta mitt medlemskap där.

Tack vare att jag flyttat till Vika så har jag ett SATS-center rätt runt hörnet från mig. Så det tar 3 minuter att gå hemifrån mig till gymmet. Centret är också ganska stort. De har en hel övervåning med cardio och en sror avdelning med frivikter.
Redan i 2015 så började jag använda apps från en utgivare som kallade sig "Bodybuilding apps". De gav ut apps med 12-veckors program som är lite tyngre än nybörjarprogram. Jag blev hooked då jag älskade känslan av att träna hårt. Så jag har fortsatt med dem.

Under semestern så upptäckte jag att SATS har blivit köpt upp i Uppsala så blev det dåligt med träning i Juli. Men vi kom igång igen efter att vi bägge kommit tillbaka till Oslo.

Nu har jag äntligen bytt program. Det nya programmet har 4 träningsdagar i veckan istället för 3. vilket betyder hårdare, mer koncentrade pass. Men det har känts bra hittills.
Fram till igår.

Igår var det dags för att träna ben igen. Jag har känt mig ganska sliten efter helgen då jag beslutade mig att vända på dygnet efter en lite blöt fest i lördags kväll och då gick upp efter 3 timmar. Det var nödvändigt då jag skulle upp kl 05:30 igår morse.
Tydligen så hanterade inte kroppen det så bra... det kan också bero på att jag inte stretchar så bra som jag borde. Jag tycker att jag som oftast är duktig på att stretcha efter att jag tränat men har märkt på sistone att jag inte helt lyckas stretcha ut helt..

Igår så kom jag iväg till träning iallafall. Första övningen var knäböj med stång.
Istället för att värma upp med stången som jag brukar så bestämde jag mig för att värma upp med lite dynamiska rörelser för att värma upp höftböjare och innsida lår. Höger ben fick börja - inga problem.
Men så var det vänster ben.
Upp med knät och spark bakåt.

KNAK!

Det knakade till ORDENTLIGT på en plats bakpå låret, rätt under ena skinkan! Det gjorde ONT! Och efter det så hade jag problem med att sträcka ut benet. Jag övervägde att avsluta och gå hem, men bestämde mig för att "man kan ju träna lätt eller iaf börja så kan man ju se hur det går".
Det gjorde inte ont under träningspasset. men dock när jag stretchade efteråt. Jag klarade inte att stretcha baksida lår ordentligt.
Efter att jag stretchat lite grann och sen rest på mig så kunde jag inte gå normalt.

Idag försov jag mig lite.. jag kan säga att vägen till bussen var inte kul. Det gör ganska så ont idag. Jag klarar inte av att gå utan att halta.... överväger att ta kontakt med sjukgymnast/naprapat ganska så omgående. För att detta bekymrar mig.
Min pojkvän tror att det kan vara en sena som är för kort... men jag har aldrig varit  med om något liknande.

Med tanke på att jag försov mig så hann24067000 jag inte få i mig någon frukost, så jag beslutade mig att ta chansen inne i kafeterian där jag jobbar idag. Kökschefen var så otroligt snäll att han gav mig en tallrik med äggröra och rökt lax som jag kunde använda på smörgåsar. Det kändes inte helt bra och jag uttryckte en önskan om att betala för det... men det ville han tydligen inte.
Just nu känner jag mig otroligt tacksam och rörd! Jag hade räknat med att få ett nej med tanke på att lunchen inte öppnar förrän kl 10:30.
Nu överlever jag till lunch iaf och jag är lättad över att jag jobbar i en reception idag så jag kan sitta ned. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar