Translate

fredag 21 januari 2011

Sångbesvikelser och vilja.

stillness in motion av strangelight på Deviantart.com

God morgon.

När jag kom hem från kören var jag väldigt deppig och nere. Jag ville inte vara det men jag tror att mitt psyke fortfarande inte är helt stabilt. Vi hann gå igen tre stycken låtar förra onsdagen och jag har lyssnat på dem i veckan för att lära mig melodierna och veta vart jag ska titta i noterna. I en av sångerna är det ett väldigt vacker sopransolo. När jag satt och lyssnade på den så såg jag framför mig hur ja framförde den och hoppades på att den bilden skulle bli verklighet. Men det finns en ung tjej som heter Sofie i kören. Hon är väldigt begåvad och fått stipendium.. Liv (vår dirigent) har också henne som elev på skolan hon jobbar.

Hon var där i onsdags och helt plötsligt så säger Liv att hon ska sjunga det och att hon har övat på det.... Mitt hjärta sjönk. Visst - jag har inte hunnit ta några sånglektioner ännu och Sofie har varit med längre än mig.. Men att plötsligt få en sak man hoppas på krossad gör en väldigt besviken. En i kören såg denna dag att jag var nere och tröstade mig faktiskt genom att säga att "Det löser sig för snälla flickor". Det gör väl det. Men jag var deppig hela kvällen. Jag fick också reda på att sångpedagogen som hade kurs förra året ska komma detta år igen.. Det kommer att kosta 4000... Men om jag sparar lite varje månad kanske, kanske jag har råd.. men om jag har räknat rätt kommer jag att behöva spara 1000 kr i månaden.. och det går inte.

Jag var igår och lämnade in papprena på NAV och ringde till min saksbehandlare och berättade om hur det går. Hon lät inte negativ, men jag fick inte så mycket bra feedback som jag hade trott. Det är väl en del av mig - en del av ADHD'n som behöver någon slags bekräftelse när jag tror att jag gjort något bra. Men men.. Jag anmälde mig till nästa kurs samtidigt som jag var där och hon som satt bakom disken lät väldigt glad när jag berättade att jag ska på jobbintervju nästa vecka. Så det jämnade väl ut sig.

-Bunny Pat- av kayikoni på Deviantart.com

Gårdagen var en dag med nytta. Jag städade, tvättade och diskade. Jag handlade hem lite nyttig müsli och yoghurt samt lite smoothie ingredienser. Jag köpte min första norska böcker igår. det var rea på "Notabene" och jag hittade två böcker - en bok om energimat som handlade om nyttiga ingredienser om ger en energi med lite enkla recept och en bok om "Energijuice" som gick igenom 50 recept på juicer och smoothier som är nyttiga när man tränar. Jag hade hittat ett recept med banan och mango i den som jag hade lust att göra. Så det handlade jag också med mig hem.

Det är så jobbigt det här med nyttigheter och så.. Jag vill så gärna äta massor av frukt och grönsaker. Och för mig själv vet jag att det egentligen inte är svårt. Jag ser framför mig hur jag bara äter massvis och kan därför leva sunt.. Men så fort jag försöker - som idag när jag öppnade min müsli fylld med frön och torkad frukt och skulle äta den med vaniljyoghurt, så klarade jag av att äta halva och sedan höll på att spy av smaken och konsistensen och blev tvungen att slänga resten. Jag blir så otroligt frustrerad av detta! Detta har hängt med sedan jag var liten och jag har jobbat med det. Jag lärde mig själv tidigt att kunna äta banan och sedan jag blev tillsammans med Terje så har jag börjat äta betydligt mer grönsaker i mat...

Mousepad Fun EAT YOUR VEGGIES av aVampireTear på Deviantart.com

Men det är fortfarande så att jag inte är sugen på banan eller tar sallad på smörgåsen. Köper jag ute är det ju vanligtvis grönsaker på - och då är det inga problem. Men så länge jag behöver ta själv, tar jag bara lite eller inget alls. Jag har t.o.m köpt sallader ute som jag har ätit upp! Men då är det oftast något slags kött i och dressing.. Frustrationen över detta har gått så långt ibland att jag har funderat på om hypnos eller annat bara för att bli den människa jag vill vara när det gäller fukt och grönt... Någon som har något tips?

Igår lagade jag också chokladbollar igen. Mums! Idag är det ju fredag och då har vi något att mysa med. Terje ser nog fram emot helgen för de senaste dagarna har varit väldigt motiga på morgonen

Knitting Practice av PepperAzul på Deviantart.com

Jag har nu övat lite på att lägga upp och sticka räta maskor. Det har gått helt ok.. Även om det blir lite ojämnt. Vem vet, jag kanske kan prova på ett par benvärmare om ett tag.. Men jag måste skaffa nya stickor först... Nu sitter jag i Terjes morgonrock och funderar på att ta en dusch. Tvättmaskinen är igång och det är därför svalt i lägenheten eftersom elementen står på låg temperatur. Om jag inte duschar så klär jag nog på mig snart..

Denna dag känns rätt meningslös. Vi får väl se om jag hittar på något idag..

//Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar