Translate

fredag 17 december 2010

Snöoväder och resa.


Hejsan. Igår bar det av till Sverige. Tyvärr kunde jag inte ta med mig kanierna, så de får fira jul i Oslo. Iren och Öyvind har gått med på att de kan sitta kaninvakt under julen och det skönt att veta att de är i goda händer.

Det har varit lite stressigt de senaste dagarna.. jag har inte kunnat göra annat än vänta på att Martti ska gett klartecken så jag kunnat börja packa. Jag har också varit väldigt stressad över att komma in i brandhuset, eftersom jag har haft juklappar till mina halvsystrar där. De köpte jag förra året och det hade varit väldigt pinsamt om jag glömt dem ytterligare en gång. Jag har prata en hel del med Minna och Stefan på sistone, vilket känns väldigt skönt. Då Ida har haft fullt upp sedan hon var och hälsade på så är jag glad över att ha fått lite mer kontakt med Minna. Hon är en av dem som jag känt i ganska många år och hon har alltid varit lika snäll. Även om hon är rätt självkritisk och trycker ned sig själv ibland. Men jag är glad över att kunna finnas till hands och bara snacka om allt möjligt när det behövs :)

I förrgår så berättade de att de tänkt bjuda mig på fyrishov när jag kom över. Jag tänkte inte över det, men blev därför väldigt glad när jag fick tillgång till brandhuset igår morse innan det var dags att åka och upptäckte att min baddräkt låg kvar i en av mina IKEA-påsar som var fulla med kläder. Jag fick med mig båda två, samt mina högklackade och tjejernas julklappar. För att orka få med mig allting de 200 meter hem till lägenheten blev jag tvungen att låna en pulka från vår tidigare granne... Det blev tugnt ändå men enklare än om jag skulle ha burit dem.

Resten av tiden gick fort åt när jag tvättade av skor, min baddräkt och en halsduk som var sotig. Jag har glömt min vanliga halsduk hos Iren och Öyvind, och behövde därför en ersättare med mig till Sverige.

Båda dagarna har det varit snöblåst och kalla vindar. Även om det igår blev plusgrader och bidrog till att de vita vägarna snabbt blev fulla av brun snömassa. Ovädret fortsatte när jag och Martti började åka och växlade vilt hela vägen. Det var också extremt halt, så sträckan Oslo-Kongsvinger som vanligtvis kanske tar en timme landade på 2,5 timmar.. Vi kunde inte köra forttare än 70 en låång sträcka så hela resan kändes oerhört lång. När det äntligen släppte så flöt vägen på fint fram till ca 20 minuter från Uppsala då vi fastnade i en bilkö vi en olycksplats. Det var någon som hade kört på en älg och vi satt fast där i ca 15 minuter.. Hela resan pågick från 14.50 - 23.00. Kl 23 satte jag äntligen foten innanför mormors dörr och kunde slappna av..

Jag slappnade inte av och hade svårt att somna. Efter att jag pratat med mormor om Lasse och hört hur illa det egentligen var hade jag riktigt svårt att slappna av. Hjärtat dunkade i hela kroppen och jag fick påminna mig själv om att andas.. Jag är bara väldigt glad över att vara här. Jag har tänkt så mycket på mormor och Lasse och velat hjälpa till så illa. Och nu när jag är här, hoppas jag på att kunna underlätta för mormor så hon kanske kan slappna av lite. Hon är väldigt stressad och jag lider av att veta om allt hon måste göra, planera och all ovisshet om Lasse. Jag tänker hälsa på honom när jag är här och hoppas på att jag kan bidra till hans tillfrisknande.

Idag vaknade jag tidigt. Jag som har sovit till kl 11 sedan flytten vaknade idag kl 07.25 och kunde inte somna om. Jag kände mig rastlös och orolig. Men efter att vi har kommit igång så har dagen flytit på lite. Vi har varit ute med hunden, ätit frukost och nu har vi beställt min biljett hem. Jag kommer att åka tåg hem på tisdag 28/12 kl 14.09. Det är iaf tänkt så, men vi har haft problem med kortbetalningen och inget köp verkar ha registrerats ännu..
Idag ska jag träffa Minna och Stefan som sagt. Jag ser verkligen fram emot att få krama dem och plaska runt på Fyrishov. På vägen över föreställde jag mig när jag träffar dem och ger dem en stor, lång kram. Då log jag för mig själv. Det ska bli härligt skönt att få lite socialt liv för omväxlings skull - och med mina vänner. Jag kommer att sakna Terje, men det kommer att bli ljuvt att få komma hem till honom och kaninerna sen igen.

Nu har det slutat snöa. Det kommer nog inte att bli något Lassebesök idag och jag får försöka hitta något att fördriva tiden med.

Ni får ha så bra dag! Kramar //Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar