Translate

måndag 13 december 2010

Fullspäckad vecka.

Hejsan.. Det var länge sedan jag skrev nu.

Vi sov första natten i lägenheten på söndagen. Mellan måndag och torsdag gjorde jag inget annat än packade upp saker, organiserade, diskade, tvättade, städade och fick undan så mycket som möjligt. Det var ju en hel del arbete eftersom allt från hybeln var tvunget att skrubbas och skuras av innan det kunde ta plats i lägenheten.

Vi var i hybeln sist på söndagen då vi plockade med oss en hel del smått i Terjes filt, plockade ned hyllorna och sorterade böcker. Vi lyckades även få med oss några glas och lite av mina bestick, även om jag inte lyckades hitta allt i det alltför mörka köket. Vi fick lämna en hel del böcker från vägghyllorna eftersom vi inte hade så mycket tid eller dagsljus. Vi skulle hämta en del från Terjes jobb plus att han skulle köra tillbaka bilen till Kongsberg.

Allt eftersom veckan gått så har allt fler saker kommit på plats. Jag har blivit så uppslukad av att syssla om dagarna att jag har klivit upp, ätit frukost, satt igång och vips! Så har Terje kommit hem och klockan har varit 16 utan att jag ätit något. Resultatet har då blivit storras av ork och hungergrinighet. Jag tycker lite synd om Terje som har fått uppleva den grinigheten :P. I fredags gjorde jag det sista och möblerade om lite grann.. Kanske inte det smartaste  draget att bli svettig och ansträngd när man dessutom åkt på en förkylning. 

Ja, jag har dessutom mitt i alltihop blivit förkyld. Jag har haft sandpapper i halsen och hostar. Det har gått över till slemhosta och nästäppa.. Vilket iofs är ett bra tecken.. men den har fortfarande inte gått över och min hals klagar över hostan. Det är så typiskt att man ska bli sjuk när man äntligen börjar slappna av. Det har gått bra eftersom jag inte haft så mycket att göra förutom fixa i lägenheten. Jag har varit ned på Storo några gånger och försökt fått igång vårt internet samt handlat lite julkappar med Terje. Men förutom det har jag inte träffat någon.

Jag ringde till min sakbehandlare på NAV för en vecka sedan för att höra om ansökan om ekonomiskt stöd för möbler och sånt.. Jag fick i samma veva reda på att hon då inte fått någon ansökan om  bostadsbidrag av mig från de som jobbade där. Hon tyckte att det var väldigt underligt och skulle kolla upp det.. Jag har ännu inte hört något om det, men jag hoppas att det löser sig.. Som det är nu har jag precis med pengar för att ha råd med mobilräkningen.. Jag hoppas verkligen att jag får två månaders månadshyra när ansökan väl går igenom så jag kan få tillbaka de pengar jag blev tvungen att lägga ut..

Jag har fått prata lite med Minna, Stefan, Mamma och mormor sedan vi flyttat in och jag har fått väntat på svar från Martti så jag kan planera in Sverigeresan, samt höra med mormor om kaninerna kan bo hos dem. Jag har fått lite kul nyheter, samt dåliga nyheter angående Lasse också.. Det är väldigt jobbigt att bara vänta i osäkerhet på att Martti ska komma med ett datum så jag kan höra av mig till mormor och fråga.. Om de inte kan vara där så kommer jag att få bo i Östhammar. 

Mamma berättade att Lasse nu har fått streptokocker i hjärtat och att han spenderar två dagar med antibiotika i hjärtat och tre dagar med dialys... Jag blev väldigt rädd när jag hörde det.. Stackars Lasse.. Att tråkiga saker alltid ska hända goda människor. jag tänker också väldigt mycket på mormor. Hon har haft det oerhört jobbigt på sistone och jag önskar att jag kunde hjälpa till på något vis.. Jag vill inte att mormor ska må dåligt.. Jag går bara och hoppas på saker just nu och det känns.. ja, rätt skönt på sätt och vis. Men också rätt jobbigt eftersom jag inte vet något. Jag ser verkligen fram emot att träffa mormor nu.

De roliga nyheterna handlar om några vi känner.. Men jag tänker inte gå in på det nu på begäran av dem själva.

Lägenheten börjar som sagt kännas som ett hem nu. Men det är fortfarande en del som saknas. Vi har mycket porslin, men knappt några bestick. Vi har en kastrull och en stekpanna, men vi saknar slevar och stekspadar samt andra redskap. Jag har fortfarande några kartonger som står ouppackade.. Det beror på att vi inte har tillräckligt med hyllplats/förvaring att packa upp dem. Jag saknar dessutom mattor att ha på golvet. Det är rätt golvkallt här och det skulle därför vara skönt att ha lite mattor.

Kaninerna har tagit flytten bra. Det märks att de saknat lite utrymme att springa på. Speciellt Mina är verkligen ute och rör på sig om dagarna nu. Huvudgaveln till sängen som vi köpte har ett hål vid golvet som skapar en fin "kanintunnel". Den har Mina gjort till sin favoritplats och ligger där väldigt ofta. När hon inte ligger där så springer hon igenom den och flera varv runt sängen, eller ligger på dörrmattan, eller på golvet bredvid kaminen. Hon har nu kommit in i sin grävfas och anfaller hörn, plus att hon verkligen går lös på en av kartongerna jag har lagt i deras "hörna". Båda två får dessutom ryck där de rusar och hopprycker runt på golvet. Lucy är mer lugn och håller sig mest i buren där hon ligger och dåsar. Jag hoppas på att hon också kommer igång och blir mer aktiv om ett tag.

En nersida med denna lägenhet är att det är en källarlägenhet.. Och i alla källare kan man hitta åttabenta krabater.. I denna lägenhet finns det också åttabeningar. Det blev jag väl medveten om innan helgen när jag satt och pratade med mamma på skype och råkade ha ned USB-internetsaken från kylskåpet och skulle lägga upp den igen, när jag fick syn på en av de största husspindlarna jag sett här i Norge. Jag höll på att hoppa två meter baklänges och gick sedan med handsvett och rysningar vetandes att den var där.. När jag väl skulle fånga den sen, var den spårlöst försvunnen och jag gick paranoid omkring och nästan duckade medan jag tittade upp längs taklisterna efter den.. Jag har inte sett till den sedan dess.. Men jag vet att den sitter i något skrymsel någonstans. Och nästa gång ska jag fånga den!

Idag hade jag tänkt försöka ta mig ned till NAV för att lämna in ansökan till ekonomiskt stöd till möbler och vitvaror. Men jag sitter och fryser och även om Terje sa att det bara var 3 minusgrader ute, drar jag mig för att gå ut.. Jag ska iallafall diska och städa lite, sen får vi se vad som händer. 

Tills vidare får ni ha en bra dag!

Kramar! //Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar