Translate

tisdag 25 maj 2010

Frånvaro.

Hej alla. Nu har jag lyst med min frånvaro bra länge och jag vet att vissa har blivit lite oroliga. Det finns inget att oroa sig för. Jag mår fint och dagarna flyter på som aldrig förut. Kanske därför jag inte märkt av de två veckor jag inte skrivit något.

Jag fick min första lön på 4000 den 14:e april. Inte mycket pengar, men det räcker till det nödvändigaste. den kvällen var det öppningsfest på Café Christiania med Dj och hela köret. Jag och Silje gick dit utan att hitta några av våra jobbarkompisar alls. Vi gick därifrån kl 23 och kvällen resulterade i att vi drog hem till Silje och satt och pratade skit fram till ca 12 då jag åkte hem.

Vädret har varit betydligt bättre på sistone och jag har fått jobba mer än jag gjort innan. Så förra veckan jobbade jag 5 dagar av 7 och lyckades skrapa ihop 1500 i dricks! :D Så jag är helnöjd. I slutet av veckan köpte jag mig nya sommarskor som jag tänkt jobba i.. Tunna tygskor är då inte optimalt i ett jobb där man går mycket och absolut inte när de är nya! Mina fötter är omlåstrade än idag med Compeed skavsårsplåster och det känns som att jag mer eller mindre har kramp i ena vadmuskeln.

Men vafan. Kul har det varit och timmarna har bara flygit iväg de flesta dagarna. Det var en dag som inte var alltför rolig. Den dagen började jag med att bli tillsagd på skarpen för att jag pratat med direktörn för båten på ett sätt jag inte borde ha gjort tydligen. jag visste inte ens att det var direktören och "jag skulle minsann vara glad att jag inte blev hemskickad!".. det tärde lite på mig och jag tog åt mig, vilket märktes.. men detta gick som tur var över senare på dagen.

I lördags så kom det en ordentlig regnskur mitt i mitt arbetspass. Riktigt roligt måste jag säga. Alla började springa omkring som panikslagna höns och samlade in filtar, menyer och dynor till sofforna. De flesta gästerna gick och de flesta servitörerna stog som vattenrädda katter under parasoll och inne vid diskstationen medan jag sprang runt i regnet och ble blöt isamlandes disk. Jag tyckte det var enormt skönt och roligt. De flesta gästerna som satt kvar tyckte också det var lite kul när en genomblöt servitris kom och hämtade disk. detta fick mig att inse det praktiska med våra mörkgråa t-shirtar ;)

Regnade i söndags också. Det var den mest hektiska dagen jag varit med om då det kändes som att jag verkligen upplevde servitörsyrket i sin fulla prakt. Jag hade 5-6 stationer själv till en början och det tempot jag fick upp då fortsatte resten av dagen. Det kändes som att jag gjorde allt samtidigt och det kändes faktiskt bra. Hela förra veckan har vi också hört bidragen från de olika länderna till ESC dundra från andra sidan Bryggan. Där de har satt upp ett "Eurovision Village"

Jag fick mig tid att besöka detta i söndags då jag blev hemskickad två timmar tidigare än tänkt. var otroligt kul att höra några av bidragen live och jag deltog i en tävling om finalbiljetter där man stod framför en kamera och skulle mima/dansa/sjunga till en av sina favoritlåtar från ESC. Efter det rusade jag till trikken och upptäckte sedan att jag tappat min mobil...

Igår fick jag ledigt och kunde dra ned till Aaker Brygge för att leta efter den.. Utan resultat. Och när man ringer till den så kommer man bara till mobilsvar. Den har alltså blivit hittad och personen ifråga har slängt simkortet för att använda den själv. Detta suger verkligen och var var oerhört förbannad i söndagskväll. Ledsen, uppgiven och förbannad. alla mina svenska nummer, alla norska och min förmåga att kunna göra det som krävs av mig och ringa ned till jobbet, har jag inte längre.

Att människor kan vara så giriga och elaka.. Om jag bara fick min Sim-kort skulle allt vara ok.. Då skulle jag ändå ha numrena kvar.. Men nu har jag ingenting och jag kan inte ens telefonnumret till Terje i huvudet. Kan ju de närmaste svenska numren, men that's it. Mina arbetskamrater beklagade och önskade mig lycka till när jag drog från Lektern vid 13-tiden igår. Känns skönt att det är mestadels bra folk på Lektern. :)

Idag har jag också haft ledigt. Dagen har bestått av chattande med mamma, Ida och Daniel (en jag spelar med) och en tur ned på stan. Jag hade tänkt försöka skaffa en ny mobil och växla pengar. Alla ställen jag varit på innan har sagt att jag måste ha jobbat ett par månader för att kunna skaffa en mobil med abonnemang. Jag hoppades på det bästa.. men den första jag var hos sade samma sak.. Jag gick till en annan som efter fått reda på att jag inte jobbat så länge kläckte ur sig "ja men vi kan ta en kreditcheck på ditt svenska personnummer!". Jaaaa! tänkte jag och vips hade jag fått ett papper och beskedet att jag ska komma tillbaka imorgon eftermiddag eller på torsdag.

Jag har inte haft några problem med kreditcheckar i Sverige så nu hoppas jag att det ska gå vägen, så kan jag skaffa en ny mobil och börja jaga telefonnummer igen :P Den mobil jag har spanat in är Nokia X6, med 16 GB internminne, touchscreen och som är en bra musikmobil.

Resten av byturen resulterade i två par nya byxor, ett hänglås och en ny handväska. Skönt med lite nytt! Min gamla handväska har känts gammal och obekväm ett bra tag. Hänglåset behöver jag på Lektern. Någon ful typ bland de anställda har stulit två plånböcker från skåpen i omklädningsrummen.. så man bli lite orolig. det var det jag tänkte i söndags... lustigt att det i slutändan var mobilen jag blev av med :P

Jag är glad att jag äntligen skrivit lite igen. Mormor ringde för inte så länge sedan och berättade att hon var lite orolig att jag inte skrivit på ett tag. Mamma har äntligen fått ledigt under konsertdagarna och bokat flygbiljett och Ida kommer den 8/6!! Längtar! Så har mamma också satt in lite pengar åt mig, vilket jag är VÄLDIGT glad över.. Med tanke på att mobilen försvunnit.

Terje har varit i Kongsberg en sväng i helgen. Jag hade velat följa med, men som sagt jobbade jag och kände mig nyttig. Han är nu förkyld och krasslig stackaren.. Men jag tar hand om honom. :)

Det var nog det mesta för denna gång.. har säkert glömt något, men då skriver jag om det senare. Så till vidare säger jag Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar