Translate

onsdag 3 augusti 2016

Ny start på mer än ett sätt.

Hejsan.

Gör ett nytt försök på att engagera mig lite mer här.

Chubby Bunny Returns av KaattieMaattie på Deviantart.com
Jag har just flyttat in i en liten lägenhet på 26 kvm på Oppsal i Oslo. Jag har en god känsla över denna då den ligger i en 4 våningsvilla og husägaren är en rund och god man som jobbar med att montera kök. Jag har kontrakt på obestämd tid här, vilket är fruktansvärt skönt! Det är första gången jag har det, så det kan ju slå helt andra vägen ifall jag har riktig otur. Men än så länge trivs jag.

Har jobbat den sista veckan med att komm iordning i den. Varit till IKEA 2 gånger och handlat mer än jag vill berätta. Det har bara varit småsaker än så länge. Som bestick, diskställ, saker till sängen som jag får låna av husägaren eftersom den är mindre än den jag hade i min gamla lägenhet o.s.v.

Men har en del planer som fortfarande ska undersökas.

-Nya panelgardiner ( de som hänger här är gamla och slitna, och lite sneda faktiskt.)
-En vägghylla ska flyttas och sättas inne vid sängen så jag kan ha min dataskärm där.
-Jag ska köpa en spegel på IKEA som heter GARNES. Man kan hänga den över en dörr och ska hamna över dörren till badrummet.

-De krokar som hänger över dörren till badrummet just nu ska flyttas och så ska jag skruva upp en LEKSVIK istället så jag får extra hängplats
-Vill också skaffa en brun filt att lägga över soffan för att skydda mot spill och hår.

Jag hittade en soffa som gavs bort på finn.no. Jag var lite skeptisk men efter att ha hämtat den så märker man att detta är en soffa av kvalitet. Jag har inte heller haft någon soffa i min förra lägenhet, så det är härligt att ha en plats att slappna av.

Jag har fått en del motion av de turerna jag haft på IKEA. Första gången hade jag en full Sportsbag full med saker på ryggen och en blå Ikeapåse full med saker hängandes över nacken. Igår så investerade jag i en övermadrass då den säng som står här inte hade någon.
Jag har haft lite problem med att sova natten igenom sen jag flyttade och tyckte att sängen var lite för kompakt. Inatt sov jag som ett barn hela natten och kan konstatera att investeringen var succe!

Den vägde 15 kg, plus att jag igen hade en sportsbag full av saker på ryggen! Axlarna och nacken klagade fint när jag kom hem, men Å! Så duktig jag kände mig!

I förrgår var jag till veterinären med alla 4 djuren. Eftersom jag inte har bil så frågade jag husägaren om jag kunde få låna hans pirra han har. Det är en ordentlig industripirra och såg perfekt ut för det ändamålet.  Han sa ja och lånade mig dessutom en rem att säkra transportburarna med.
Jag var lite nervös för hur tungt det skulle bli, men det gick bättre än väntat förutom att katten lät som hon höll på att avlida stundvis på vägen.


Veterinärerna och assistenterna blev väldigt imponerade över min lösning när jag kom fram till kliniken. Jag berättade då om mina äventyr i början av mitt Norgeboende, då jag hämtade höbalar med pirra! Man får en del reaktioner när man går runt med en pirra på stan! *asgarv*

Alla skulle få en hälsocheck och katten skulle i tillägg få en vaccinering. Inget drama förutom att Mina nöp till armen på veterinären en gång för att visa sitt missnöje över att ha blivit lagd på rygg. Hon är så söt. ^_^
Och Lucy fick återigen uppmärksamhet och rörande kommentarer. Hon är vacker min kanin, och det går ingen förbi <3 200="" alltid="" andra..="" andra="" att="" av="" bananas="" blir="" ca="" dags="" de="" det="" efter="" en="" f="" g="" gare="" ge="" gio="" ha="" hade="" har="" henne="" heter="" holland="" hon="" i="" jag="" ju="" kanin.="" kunnigaste="" lite="" lop="" mat...="" mat="" med="" mer="" mycket="" n="" of="" p="" personerna="" pratat="" problemet="" proteiner.="" r="" reda="" rr="" s="" ska="" som="" tappat="" tt="" tyv="" utha="" utmaning="" vet="" vikt="" vilket="">
Allt var över på 20 minuter. Eftersom jag inte vet Sassies bakgrund, och hon bara fått en vaccinering tidigare så fick jag en ny timme om 3 veckor för en till vaccinering.
Hon måste vara fullt skyddad innan hon får gå ut! I min andra lägenhet så gick hon runt och klagade hela tiden. Prat, prat, klag klag. Jag höll på att bli tokig! Så jag var lite anspänd på hur det skulle bli i den nya lägenheten.. Än så länge har det gått över förväntan och som det är nu är jag inte nervös över att ha henne inne i några veckor till.

Nu sitter jag hemma och väntar på att höra av min pojkvän. En ledig dag till innan jag ska jobba natt. Bara att njuta!

Till nästa gång!
Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar